A kínai autómárkák robbanásszerű felemelkedése - hogyan formálja át az EU autópiacát 2025-re?
Az Európai Unió autópiaca 2025 szeptemberére 10%-os növekedést mutatott az előző évhez viszonyítva. A hibrid járművek továbbra is dominálják a szegmenst, azonban a figyelem fokozatosan a kínai autómárkákra irányul, amelyek elképesztő növekedést produkáltak. Az elektromos járművek térnyerése azonban még nem érte el azt a szintet, amit az EU célul tűzött ki - állapítja meg a NextAuto lízingspecialista elemzése.
2025 első kilenc hónapjában az új autók regisztrációja az Európai Unió területén 0,9%-os növekedést mutatott, azonban a szeptember hónap jelentős, 10%-os ugrást hozott. Az új modellek bevezetése és a megújult kínálat különösen Németországban, Franciaországban és Olaszországban járult hozzá az eladások fellendüléséhez - olvasható egy flottakezeléssel foglalkozó szakmai írásban.
A pozitív trend mögött azonban jelentős szerkezeti változások húzódnak: miközben a hagyományos benzines és dízel autók térvesztése folytatódik, az alternatív hajtásláncok térnyerése is fokozatos, de nem forradalmi.
A hibrid járművek 2025 első kilenc hónapjában az EU-s autópiac 34,7%-át fedték le - ezzel továbbra is ez a kategória a legnépszerűbb. A mild hibrideket is magába foglaló csoport a vásárlók számára vonzó kompromisszumot kínál: alacsonyabb fogyasztást, de megszokott vezetési élményt.
A tölthető hibridek (PHEV) piaci részesedése az év eddigi időszakában 9%-ot tett ki, azonban szeptemberre ez az arány 10,3%-ra emelkedett. Ezzel szemben az elektromos autók (BEV) részesedése 16,1%-ra nőtt, ami kedvező előrelépés a tavalyi 13,1%-hoz viszonyítva. Ennek ellenére a számok még mindig jelentősen elmaradnak az uniós zöld célkitűzésektől.
A benzines járművek 27,7%-os, míg a dízelmotoros autók 9,3%-os piaci részesedéssel zárták a január és szeptember közötti időszakot. Szeptemberre azonban ez az arány tovább csökkent, 24,9% és 8,1% között mozogva. Ez a tendencia világosan jelzi, hogy a vásárlók egyre inkább a villamosított hajtások felé orientálódnak.
Az alternatív hajtású járművek, beleértve az elektromos, hibrid és tölthető hibrid modelleket, szeptemberben a járműpiac 32,4%-át képviselték. Ez ugyanakkor biztató fejlődést mutat, ugyanakkor rávilágít arra, hogy az Európai Unióban értékesített új autók kétharmada még mindig a hagyományos üzemanyagokra támaszkodik.
A szeptemberi 10%-os piaci növekedést elsősorban a kínai márkák húzták. A SAIC Motor 80%-kal, a BYD pedig lenyűgöző 272%-kal növelte eladásait 2024 szeptemberéhez képest. A Cupra 55,9%-os, a Citroën 43,9%-os, az Alfa Romeo 61,5%-os növekedést produkált, de a legnagyobb figyelmet egyértelműen a kínai offenzíva kapta - olvasható a NextAuto cikkében.
Ezek a márkák már nem csupán a belépő szintű elektromos szegmensben jelennek meg, hanem a középkategóriában is versenyképesek lettek. A kedvező ár, a fejlett technológia és az egyre jobb minőség miatt a kínai gyártók komoly fenyegetést jelentenek az európai autóipar számára.
Bár a számok alapján a piac mozgásban van, az elektromos átállás továbbra sem gyorsul eléggé ahhoz, hogy az EU elérje 2035-ös célját: a belső égésű motorok teljes kivezetését. A következő években az igazi kérdés az lesz, hogy az európai gyártók fel tudják-e venni a versenyt a kínai márkák tempójával - vagy az elektromos korszakot végül mások vezetik be Európába.




