Tesco vezetője figyelmeztetett: ha a helyzet így folytatódik, a magyar üzletekből eltűnhetnek az akciók.
A szektor egy bizonyos határon túl kénytelen lehet visszafogni az innovációt és az ajánlatok sokszínűségét.
Vannak kedvező jelek a gazdaságban, de az igazi fellendülés még mindig várat magára, ami miatt a vásárlók óvatosabbak lettek. Érdemes megvizsgálni, hová kerül az a jövedelem, amely a reálbérek emelkedéséből származik. Ahogy a diszkontlánc vezérigazgatója a Pénzcentrumnak kifejtette, a magasabb jövedelműek és a középosztály körében van némi mozgástér, de a költési hajlandóság nem mindig nyilvánvaló. Sok esetben inkább a bankszámlákon pihen a pénz, nem kerül befektetésre vagy elköltésre, ami arra utal, hogy sokan inkább várakozó álláspontot képviselnek.
(A legfrissebb hírek itt)
A Tesco vezetője hangsúlyozta, hogy az alacsony jövedelmű csoportok számára a promóciók létfontosságúak, hiszen "ezek az emberek érzékenyek az árakra, és folyamatosan akciókra vadásznak. Jelenleg azonban ezt a lehetőséget szinte teljesen elvették tőlük." Kitért arra is, hogy a saját márkás termékek esetében sosem volt különösebben magas a nyereség, itt mindig is az ár dominált, és az akciók száma is viszonylag alacsony volt. Most azonban, mint mondta, a márkás termékeknél sem tudnak az üzletek árat csökkenteni az új árrésstop miatt, ami ezt megnehezíti. A gyártók ugyanis innovációra, fejlesztésre és marketingre költenek, ami felviszi a beszerzési árakat, így a fogyasztói árak is emelkednek. Ezen termékek esetében a korábbi akciók száma jelentős volt, de most ennek a lehetősége drasztikusan csökkenni fog. "A piacon ez hosszú távon torzítja a versenyt, és a fogyasztók nem fognak jól járni, hiszen az egészséges verseny fokozatosan eltűnik" - fejtette ki véleményét a Tesco vezetője.
Emellett kifogásolta, hogy az árrésstop kizárólag a kereskedőkre vonatkozik, míg az ellátási lánc minden szereplője nem kerül ugyanerre a sorsra. Az élelmiszeripar szerkezete továbbra is egyenlőtlen, és a kereskedők nem feltétlenül a legnagyobb nyertesei az ellátási láncnak. Például Romániában és Szerbiában, ahol bevezették az árstopot, egységes szabályozás vonatkozott minden résztvevőre: a termelőknek, szállítóknak és kereskedőknek egyaránt le kellett fagyasztaniuk az áraikat. Ezzel szemben nálunk az intézkedés csupán a kereskedelmi szektort érinti, míg a többi szereplő kimarad a folyamatból. Ez a helyzet már rövid távon is torzítja a piac működését, hosszú távon pedig különösen kedvezőtlen következményekkel járhat.
Ha ez az árrésstop hosszabb távon is érvényben marad, úgy vélem, egy idő után a beszállítók is elveszíthetik az önkontrolljukat, ami számunkra drámai mértékben csökkentheti a mozgásterünket - hívta fel a figyelmet Pálinkás. Az intézkedés fő célja az infláció mérséklése volt, és ez a cél már részben megvalósult. Az infláció jelentős csökkenést mutatott, ráadásul az Árfigyelő is hamarosan bővülni fog, ami azt jelzi, hogy a kormányzati eszköztár is gazdagodik.
A vásárlók már hozzászoktak ahhoz, hogy mindig akad valami vonzó ajánlat, ám a jelenlegi körülmények között nem lehet mindent fenntartani. Ráadásul, ha ez az új rendszer más termékkategóriákra is kiterjed, ott is hasonló problémák merülnek fel: nem marad elegendő forrás a kedvezmények biztosítására.
Ez átrendeződést hoz magával. Egyes termékeknél, ahol eddig az akciós ár húzta fel az eladásokat, nőhet ugyan a kereslet, de máshol, például jól ismert márkatermékeknél, visszaesés várható. Ezt már most is látjuk az árréssapkás termékeknél, és nem nehéz megjósolni, hogy máshol is hasonló következmények jönnek.
Mi eddig nem hárítottuk át ezt a terhet közvetlenül a vásárlókra, de muszáj volt visszavennünk máshol - például más termékkategóriáknál csökkentettük az akciós kínálatot.
A jelenlegi jogszabályok értelmében az élelmiszer-árstop érvényessége május 31-én lejár, viszont a kormány már számos nyilvános fórumon jelezte, hogy tervezi a meghosszabbítását. Ennek fényében az Országos Kereskedelmi Szövetség nemzetközi élelmiszer-kiskereskedelmi cégei egy javaslatot készítenek elő, amely a kormány elé terjeszti az árrésstop zökkenőmentes kivezetésének lehetőségeit.