A Red Bull rendőrgyilkosának örökösei segítettek neki elkerülni a börtönbüntetést, de most ők is a törvény hosszú karja elé kerültek és elítélték őket.

Április 22-én a bíróság többéves börtönbüntetésre ítélte egy volt főügyész-helyettest és kollégáját, akik elengedték a vádakat a leggazdagabb thai család tagja, a Red Bull örököse ellen. Az illető több mint tíz évvel ezelőtt gázolt halálra egy motoros rendőrt Bangkokban, miközben állítólag alkohol és drog hatása alatt gyorshajtott. Az ügy Thaiföldön folyamatosan felháborodást vált ki, mivel sokan úgy vélik, hogy ez az eset jól példázza, miként élveznek a gazdagok és híresek kiváltságokat a jogi felelősség alól, akár gyilkosságok esetén is, míg az átlagpolgárokat sokkal szigorúbban büntetik kisebb vétségekért.
2012. szeptember 3-án tragikus közúti baleset során vesztette életét egy motoros rendőrtiszt Bangkokban. Wichian Klanprasert azonnali halált halt, amikor a motorjáról levált, és testét hosszú métereken keresztül vonszolta egy szürke Ferrari. Az autó hátterében végül egy olyan család állt, amely Thaiföld leggazdagabbjainak egyike. A nyomozók által felfedezett motorolajcseppek vezettek el a Red Bull energiaital márkához köthető Yoovidhya család impozáns villájához, ahol végül rábukkantak a törött sportautóra is.
Ez az eset a mai napig rendkívül érzékeny téma a társadalmi egyenlőségért küzdő thai lakosság körében. Ennek fényében a bíróság két héttel ezelőtti döntése bizonyos fokú elégtételt nyújtott, hiszen a határozat szerint a volt főügyész-helyettes és egykori ügyész kollégája eljárása súlyosan megingatta az igazságszolgáltatás iránti bizalmat. Ennek következtében az előbbit három, míg utóbbit két év börtönbüntetésre ítélték.
Valójában nyolc hatósági személy került a korrupció vádjával a figyelem középpontjába, köztük a korábbi országos rendőrfőkapitány is. Azonban a többieket bizonyíték hiányában felmentették, mivel nem sikerült megerősíteni, hogy a szupergazdag család vagyona befolyásolta volna a munkájukat az ügy kezelése és kimenetele szempontjából. Az emberek körében már az is felháborodást keltett, hogy a hosszúra nyúlt fellebbezési eljárás alatt a vádlottak óvadék ellenében szabadlábon védekezhettek. A thai társadalomban ugyanis elterjedt nézet, hogy a börtönök a szegények számára vannak fenntartva, míg a hatalommal és gazdagsággal rendelkező egyének könnyedén megúszhatják a törvénysértéseket, mivel a rendőrség gyakran tart a befolyásosoktól.
Ha anyagilag tehetősebb vagy, az igazságszolgáltatás évekig húzódik, és végül egy felfüggesztett büntetést kapsz. Ezzel szemben, ha nincs elegendő pénzed, az ítélet szinte villámgyorsan érkezik: azonnal a rácsok mögé kerülsz.
- Osztotta meg gondolatait az üggyel kapcsolatban egy közösségi média felhasználó.
Bár Vorayuth Yoovidhya, aki akkor 27 éves volt, egyetlen vádpontban sem ismerte el a bűnösségét - köztük a gyorshajtás, a baleseti helyszín elhagyása cserbenhagyással, valamint a halált okozó gondatlan vezetés - a helyzet mégis nagyon aggasztóan fest. Két független szakértői csoport és egy fizikaprofesszor véleménye alapján a Red Bull örökös akár 177 km/órás sebességgel is haladhatott a Ferrarijával, amikor hátulról elütötte a szabályosan közlekedő rendőrtisztet. A "Főnök" néven ismert férfit a rendőrség nem tartóztatta le, annak ellenére, hogy az orvosi vizsgálat a baleset napján magas véralkoholszintet és kokaint is kimutatott a szervezetében.
És csak azért távozott megállás és segítségnyújtás nélkül a helyszínről, hogy minél gyorsabban értesíthesse a családját a történtekről. A kiváltságosok életét élő örökös először azt is tagadta, hogy ő vezetett volna, később azonban beismerte, hogy ő ült a volán mögött - a tettet magára vállaló sofőrjének később hamis tanúzásért kellett felelnie. Különösen felháborította a közvéleményt, hogy állítólag egy rendőr alezredes beszélte rá a sofőrt, hogy vállalja magára a baleset okozását.
Bár Comronwit Toopgrajank, az akkori országos rendőrfőkapitány, határozott ígéretet tett az ügy komolyan vételére, a valódi előrelépésre csaknem öt évet kellett várni. Vorayuth ügyvédjei folyamatosan hárították az ügyészség idézéseit, különféle kifogásokkal: betegségre, külföldi üzleti kötelezettségekre és "igazságtalan bánásmódra" hivatkozva.
Ez a helyzet odáig fajult, hogy több vádpont időközben elévült: a gyorshajtással kapcsolatos vád 2013 szeptemberében, a helyszín elhagyásáért kiszabott vád pedig 2017 szeptemberében vesztette el érvényességét. A halált okozó gondatlan vezetés vádja pedig 2027-re válik elvileg semmissé. A bíróság végül 2018. április 28-án türelmetlenkedett, amikor Vorayuth már nyolcadszor hiányzott a tárgyalásról, ezúttal munkával kapcsolatos elfoglaltságra hivatkozva, ami miatt elfogatóparancsot adtak ki ellene. A döntés azonban késlekedett, hiszen a Red Bull örököse már elhagyta az országot magángépével, míg a hátrahagyott luxusautót Szingapúrban találták meg, a fiatalember nyomai pedig eltűntek. Az Interpol annyit tudott megerősíteni, hogy április 27-én a távol-keleti országot is elhagyta, így nemzetközi körözést adtak ki ellene. Egy ideig nem volt tudni, hol tartózkodik, de azóta többször is feltűnt Formula-1-es versenyeken, valamint Japánban snowboardozva és Velencében hajózva is látták.
Megdöbbentő fordulatot az ügy 2020. július 24-én vett, amikor is a thai rendőrség megerősítette, hogy a főügyészi hivatal utasítására minden Vorayuth elleni vádat ejtettek azzal a kitétellel, hogy az ügy újranyitható, ha friss bizonyíték kerülne elő esetleg. A főügyészség nem indokolta meg a döntését, a rendőrség szóvivő-helyettese azonban tagadta, hogy a Yoovidhya család vagyona befolyásolta volna az ügy kimenetelét.
Egy kiszivárgott ügyészi jelentés alapján egy friss szakértői vizsgálat megállapította, hogy a Ferrari sebessége a megengedett 80 km/óra határérték alatt maradt, az ütközéskor pontosan 79 km/óra volt. Emellett két megkérdőjelezhető hitelességű szemtanú is feltűnt az ügyben (bár az egyiküket a bírósági tanúskodás előtt tragikus motorbaleset érte), akik állítása szerint a rendőr szabálytalanul vágott be az autó elé. Ugyanakkor a köztéri kamerák felvételei épp az ellenkezőjét igazolják. A jelentés arra is rámutatott, hogy a rendőr maga is hozzájárult a tragédia bekövetkeztéhez, így a halált okozó gondatlanság vádja nem állja meg a helyét.
A vádemelés elutasítását követően nem sokkal Prayuth Chan-ocha, az akkori miniszterelnök, a közfelháborodás enyhítése érdekében bizottságot alakított az ügy kivizsgálására. Az eljárás során kiderült, hogy egy szervezett akció zajlott Vorayuth Yoovidhya védelmében. 2021-ben vádat emeltek Somyot Poompanmoung, a rendőrség korábbi parancsnoka, Nate Naksuk volt főügyész-helyettes és hat másik személy ellen, akiket azzal gyanúsítottak, hogy részt vettek a Ferrari sebességére vonatkozó adatok manipulálásában. Mivel a baleset eltussolása a rendőrség legmagasabb szintjéig nyúlik vissza, a közvélemény továbbra is azt vallja, hogy a nemzeti elit megúszhatja a jogi felelősségre vonást, és valójában kétféle igazságszolgáltatás létezik: az egyik a szegények számára, a másik pedig a gazdagok privilégiuma.
A Yoovidhya család vagyona 2022-ben figyelemre méltó módon 7,8 milliárd dollárral gyarapodott, így az adott évben ők lettek a legnagyobb anyagi gyarapodást elérő ázsiai dinasztia a Bloomberg milliárdoslistáján.
A Red Bull-ügy csupán egy a sok olyan eset közül, amelyek komoly felháborodást váltottak ki a thaiföldi lakosság körében, és súlyosan megrendítették a jogállamiság iránti bizalmukat - állítja az ausztrál ABC napilap. A rendőrséget számos súlyos vád érte, többek között bűnszervezetekkel való összejátszás, olajcsempészet és illegális szerencsejátékokban való részvétel. Különös figyelmet kapott Joe Ferrari esete is, a rendőrkapitányé, akinek garázsában egy sor luxusautó állt, és akit azzal gyanúsítottak, hogy brutálisan megölt egy gyanúsítottat.
Winyu "John" Wongsurawat, a népszerű thai televíziós műsorvezető és politikai elemző, úgy véli, hogy a thaiföldiek már régóta hozzászoktak a rendőrségi korrupció jelenségéhez. "A rendőrök gyerekei jólétben élnek; Porschéval, Ferrarival és Mercedesszel közlekednek, és a gazdag elit köreiben mozognak. Ugyanazokba a nemzetközi iskolákba és egyetemekre járnak, együtt tanulnak külföldön, így szoros kapcsolatokat ápolnak az elit réteggel" – fogalmazott egy tavaly őszi interjú során. Hozzátette, hogy szerinte a Red Bull-ügy rendkívül káros hatással van a thai gazdaságra, ami további aggodalomra ad okot.
"Thaiföld gazdasága jelenleg rettenetes állapotban van, a középosztálytól lefelé mindenki küszködik, szóval tényleg szükségünk van a külföldi tőkére. De egy ilyen megbízhatatlan igazságszolgáltatási rendszerrel valószínűtlen, hogy komoly külföldi befektetők jönnének ide. Megpróbálnak majd valami színjátékot előadni, mintha tényleg börtönbe kerülne valaki, de mindannyian tudjuk, hogy ez nem az igazság. És a legszomorúbb az egészben az, hogy a meghalt rendőrnek - akit megöltek - és a családjának nem fognak igazságot szolgáltatni."
A Red Bull-ügy nem egyedülálló a thai jogtörténetben, hiszen a baleset előtt mindössze egy héttel egy másik fiatal, Orachorn Devahastin Na Ayudhya, akit a kiváltságosok körébe soroltak, már két év felfüggesztett börtönbüntetést kapott. Ő 2010-ben, mindössze 16 évesen, jogosítvány nélkül vezetve okozott egy tragikus autóbalesetet, amelyben kilenc ember életét vesztette. A bíróság kezdetben három év szabadságvesztésre ítélte, de a büntetést végül enyhítették. Az országban Chalerm Yubumrung egykori miniszterelnök-helyettes fia is hírhedtté vált: ő volt az, aki 2001-ben egy éjszakai klubban megölte egy rendőrt egy verekedés során. Az ő ügyében is hasonlóan alakult a helyzet, hiszen 2004-ben felmentették a gyilkosság vádja alól, mivel a nyomozás során nem találtak elegendő bizonyítékot a bűnösségére. Ezek az esetek jól tükrözik a társadalmi egyenlőtlenségeket és a jogi rendszer hiányosságait Thaiföldön.
Talán nem meglepő, hogy egy tavalyi közvélemény-kutatás során a válaszadók 70 százaléka úgy véli, a rendőrség a legkevésbé megbízható intézmény az országban. Szinte ugyanezen arányban gondolják azt is, hogy a rendőrség korrupcióellenes egysége sem nyújt valós segítséget. Azok, akik elégedetlenek a helyzettel, csupán annyit tehetnek, hogy elkerülik a Red Bull fogyasztását. Míg a világ más részein ez az energiaital a dinamizmus és a siker szimbóluma, addig Thaiföldön a rendszer igazságtalanságainak megtestesítőjévé vált.
Korábban a nemzeti ital státuszát élvezte az az üdítőital, amelynek vásárlását egy baleset következtében bojkottálni kezdték – számol be róla a TRT World napilap. Figyelemre méltó, hogy a márka, amely 1976-ban Thaiföldön indult hódító útjára és továbbra is Krating Daeng néven ismert, egykor a legszegényebb rétegekből teremtett vagyont. A gyári munkásokra összpontosítva, akiknek különösen nagy szükségük volt az energiapótlásra, vált népszerűvé. Az alapító, Chaleo Vorayuth, aki a baleset évében hunyt el, a nincstelen kínai emigráns kacsatenyésztőből a második leggazdagabb thaiföldi állampolgárrá emelkedett, részben ennek a közönségnek köszönhetően. Emellett a Red Bull által is támogatott Mateschitz család, amely a leggazdagabb kelet-közép-európai és osztrák dinasztiának számít, jelentős szerepet játszott abban, hogy az olcsó thai üdítőből világszintű brandet alakítsanak ki.