Sok a roller, de van egy hatalmas probléma, amire nem figyelünk.


A városi közlekedés új dimenzióját nyitják meg a robbanásszerűen elterjedő elektromos rollerek. 2024. július 16-tól kötelezővé válik a felelősségbiztosítás megkötése ezekre a járművekre. Különösen fontos ez azokra a modellekre, amelyek tervezett végsebessége meghaladja a 25 kilométer/órát. Emellett a 25 kilogrammot elérő saját tömegű eszközök esetében már azokat is biztosítani kell, amelyek legalább 14 kilométer/órás sebességgel képesek haladni.

A gyors, csendes és könnyen kezelhető járművek mára már nem csupán a fiatalok kedvenceivé váltak; egyre többen integrálják őket a mindennapi közlekedésükbe is. A tavaly bevezetett kötelező biztosítás célja éppen az volt, hogy védelmet nyújtson baleset esetén, függetlenül attól, hogy a rolleres balesetet okoz, és hogy az áldozat egy gyalogos, egy másik jármű vezetője, vagy akár egy parkoló autó tulajdonosa.

Az Allianz által gyűjtött, egyéves tapasztalatokra alapozott adatok szerint az elektromos rollerekkel kapcsolatos balesetek aránya nem kiemelkedő a bejelentett gépjármű-felelősségbiztosításokhoz tartozó kárügyek számához képest. Ugyanakkor a keletkezett károk mértéke meglehetősen súlyos lehet. Az elmúlt év során a mikromobilitási eszközök baleseteivel kapcsolatosan átlagosan 710 ezer forintos kárösszeg került kifizetésre, de akadt példa 1,6 millió forintos kárra is.

Ezekkel az elektromos berendezésekkel nem csupán kárt okozhatunk, hanem magunk is áldozattá válhatunk. Ilyen esetekben pedig akár több százmillió forintos kártérítési követelés is felmerülhet, különösen a bekövetkező súlyos személyi sérülések következményeként.

A kárformák eloszlása érdekes képet fest: a balesetek 92 százaléka járművekben következik be, míg csupán 5 százalékuk érinti egyéb tárgyakat. Ennek következtében a személyi sérülések aránya viszonylag alacsony, mindössze 3 százalék. Az ilyen esetek között találhatók könnyebb és súlyosabb sérülések is, míg a vagyoni károk leginkább töréskárokként jelentkeznek, és a legtöbb ezek közül Budapesten történik. Érdekes módon a biztosítások többsége vidéken köttetik, nem a fővárosban. A szerződő magánszemélyek túlnyomó része (79 százalék) a 35 év feletti kategóriába tartozik, és minden ötödik ügyfél már az 55. életévét is betöltötte.

A biztosítók tapasztalatai szerint a balesetek okozói gyakran nem ismerik a KRESZ alapvető szabályait. Előfordul, hogy ittas állapotban vezetnek, vagy piros lámpán áthajtanak, de a zenehallgatás miatti figyelmetlenség és a járdán való közlekedés is gyakori jelenség. Az ütközések, amelyek gyakran parkoló autók mellett vagy kereszteződésekben történnek, sokszor azzal zárulnak, hogy az elkövető sietve távozik a helyszínről, anélkül hogy bármilyen elérhetőséget hagyna hátra.

Az adatok hiánya komoly gondot okozhat, különösen akkor, ha a károkozó külföldi állampolgár, és a helyszínen nem tudja meggyőzően igazolni magát. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a rollereknek nincsenek rendszámaik és központi nyilvántartásuk, ami megnehezíti a biztosítás meglétének ellenőrzését. A rendőrség bevonása általában lassítja a kárrendezési folyamatot, amely elkerülhető lenne, ha a rollereseknél is mindig lenne egy baleseti bejelentő, hasonlóan a gépjárművek kesztyűtartójában található kék-sárga kárbejelentőhöz. Alternatív megoldásként a Magyar Biztosítók Szövetsége által kínált e-kárbejelentő applikáció is hasznos eszköz lehet.

Hazánkban egyébként hamarosan érkezik az új KRESZ, amely várhatóan világosabban szabályozza a mikromobilitási eszközökök, így az elektromos rollerezés kereteit.

"Az elmúlt év tapasztalatai alapján megállapítható, hogy a kötelező biztosítás rendkívül hasznos a balesetek utáni ügyintézés során, azonban nem pótolja a felelősségteljes közlekedési magatartást" - nyilatkozta Borbély Krisztián, az Allianz Hungária Zrt. kárrendezési igazgatója.

Szerinte a biztosítás csupán egy eszköz a biztonságos közlekedés érdekében; legalább ennyire lényeges a körültekintő magatartás, amely kulcsfontosságú a balesetek megelőzésében és a közlekedés biztonságának fenntartásában. A rollerezők számára nem elegendő csupán a közlekedési szabályok ismerete; tudatában kell lenniük annak is, hogy - akárcsak a gyalogosok és kerékpárosok - ők is a legsebezhetőbb közlekedési csoporthoz tartoznak. Ezt a tényt támasztják alá a hazai rendőrségi statisztikák is. 2024-ben 386 balesetet regisztráltak mikromobilitási eszközökkel, beleértve az elektromos rollereket is. 2025 első öt hónapjában már 181 ilyen baleset történt, ami az összes közlekedési baleset 3,5 százalékát jelenti.

Related posts