A Renault Rafale E-Tech 4x4 300 Atelier Alpine: Vajon lehetséges-e, hogy 100 lóerővel erősebb legyen? | ma7.sk

A Renault impozáns terepkupéja, egyben új csúcsmodellje egy 30-as évekbeli francia vadászrepülőgépről kapta a nevét (magyar jelentése "erős széllökés"). Az első hullámban 200 lóerős PHEV-hajtáslánccal került forgalomba, de a franciáknak eszükben sem volt itt megállni. Hozzácsaptak ugyanis a verdához még egy villanymotort, ami plusz 100 lóerőt és természetesen 4x4-es hajtást eredményezett. Ebben a motorizációban kaptuk meg a szokásos egyhetes tesztelésre a csoda szép autót, a három közül leggazdagabb Atelier Alpine szereltséggel kombinálva.
Egy francia eleganciával ötvözött terepkupé áll előttünk, merészen megtört oldalélekkel, repülőgépszárny-profilú üvegezéssel, elegánsan ereszkedő tetőívvel, extrém szögben megdöntött hátsó szélvédővel.
A részletek valóban lenyűgözőek: figyelmedet az Alpine-kék árnyalatban csillogó hűtőmaszk vonzza, a nyilazott nappali fények eleganciát sugallnak, míg a robusztus tetőspoiler dinamikus megjelenést kölcsönöz. A hátsó lámpák pedig pengeszerű kialakításukkal igazi dizájncsemegét jelentenek.
Na és a kerekek: pazar mintázatú 21 colos alufelnik, rajtuk 245/40-es gumikkal... Végül külön említést érdemel a tesztautó matt kék fényezése, amely azonban már 900 eurós opció.
A vezető számára három különböző digitális felület biztosít információt szinte mindenről, ami az autó és környezete körül zajlik. Ezek a következők: egy 12,3 hüvelykes műszerfal, egy 9,3 hüvelykes head-up kijelző, valamint egy 12 hüvelykes központi érintőképernyő. Érdemes megemlíteni, hogy a külső események figyelemmel kísérése érdekében a parkolást és egyéb manőverezéseket négy kamera összesített, 360 fokos látószöge segíti. Az "openR link" információs rendszer pedig a Google szolgáltatásait, navigációt, és - 900 eurós felárért - a tesztautó prémium minőségű Harman Kardon hifi rendszerét is magában foglalja.
Mindezek mellett a projektünk félidőjénél járunk, és már most rengeteg információt nyújt rólunk, például a kerekek helyzete vagy az autó dőlésszöge is könnyedén nyomon követhető. A tesztelt jármű különlegessége a Solarbay panorámatető, amelynek átlátszósága egy egyszerű gombnyomással, elektromos impulzusok segítségével módosítható, mindez pedig plusz 1500 euróba kerül.
A prózaibb részletek áttekintését a váltókar apró kritikájával érdemes indítani: az autó volánján elhelyezett pálca nem csupán hogy nem illik a jármű belső teréhez, de könnyen összetéveszthető az ablaktörlő kapcsolójával is. Ezzel szemben a középkonzol valóban praktikus és esztétikus megoldás; a csúsztatható csuklótámasz nemcsak szemet gyönyörködtető, hanem jelentősen megkönnyíti a képernyő és a környező gombok kezelését is.
A helykínálatra és a térvariációkra sem lehet panasz: a hátsó ülések például 16 cm-es pályán előre-hátra huzigálhatók, így vagy az ott utazóknak biztosíthatunk kellő életteret, vagy a koffer alapméretét választhatjuk meg 465 és 539 liter között.
A hátsó üléstámlák lehajtásával elérhető maximum pedig több mint másfél köbméter, lásd a műszaki adatokat.
Most jutottunk el odáig, ami ezt az autót - a méretein túl - csúcsmodellé avatja a Renault kínálatában. A hajtásláncról van szó, amely nemcsak impozáns teljesítményű, hanem néhány egyéb többlete is van a vetélytársakhoz képest.
Lépjünk sorra a részletekben: egy 1,2 literes, 150 lóerős benzinmotorral kezdünk, amelyhez elöl és hátul egy-egy villanymotor is csatlakozik (50 és 100 lóerő). Így máris elérjük a hirdetett 300 lóerőt, de a gyártó emeli a tétet azzal, hogy megemlíti a 25 lóerős indítómotort/generátort is, amely szintén hozzájárul a teljesítményhez. Ez valóban figyelemreméltó teljesítmény, de hasonló képességekkel más plug-in hibrid modellek is rendelkeznek, sőt, akár még erősebbek is lehetnek. Azonban ilyen 22 kWh kapacitású akkumulátorral és 55 literes benzintartállyal rendelkező autóból kevés van a piacon.
Az eredmény: okosan használt energia-visszatermeléssel akár 900 kilométeres hatótávolság! Ebbe a remek kombinációba mindössze egyetlen dolog rondít bele: a háromhengeres benzinmasina fülsértően kerregő hangja. Alacsony és magas fordulatszámon egyaránt. Lehet, hogy megszokható, nekem nem ment. Mindegy, lapozzunk, és zárjuk a fejezetet, egyben az egész tesztet néhány további pozitívummal: ötfokozatú menetmódválasztó, 4 szinten kapcsolható rekuperáció (beleértve a vitorlázást is), a sebességkorlátozó táblák olvasása, sávtartás, parkolóautomatika, miegymás. A motorhang ellen pedig ott van a csodálatosan szóló 12 hangszórós, mélynyomós hifi...