**Oktatási robotika és 3D technológia a gyakorlatban: A Közép-európai Tanulmányok Karának Nemzetközi BIP Programja** A Közép-európai Tanulmányok Karán zajló nemzetközi BIP program keretében a diákok izgalmas lehetőséget kapnak az oktatási robotika és a 3


A Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem Közép-európai Tanulmányok Kara, valamint a Pedagógusképző Intézet 2025. június 9. és 13. között történelmi jelentőségű eseményt valósít meg: először kerül megrendezésre az Erasmus+ Vegyes Intenzív Program (BIP). Az esemény fókuszában az algoritmikus gondolkodás fejlesztésének újszerű megközelítései állnak, melyek célja, hogy új perspektívákat nyújtsanak a résztvevők számára.

A program célja az volt, hogy a résztvevő hallgatók gyakorlati tapasztalatokat szerezzenek az oktatási robotika és a 3D technológia alkalmazásáról az oktatásban.

A BIP keretében három intézmény – az Eötvös Lóránd Tudományegyetem (Budapest), az Apor Vilmos Katolikus Főiskola (Vác) és a Partiumi Keresztény Egyetem (Nagyvárad) – húsz hallgatója vett részt interaktív műhelymunkákon. Ezek során a résztvevők felfedezhették a 3D-nyomtatás, Ozobot, BeeBot és LEGO-robotok oktatási célú alkalmazásának izgalmas világát. A program nem csupán elméleti tudást nyújtott, hanem lehetőséget biztosított arra is, hogy a hallgatók a gyakorlatban tapasztalják meg a tanultakat valós környezetben.

A program ünnepélyes megnyitóján a házigazdák szívélyesen üdvözölték a résztvevőket, majd izgalmas ismerkedő workshop vette kezdetét. A délután során a hallgatók különböző műhelymunkákban mélyültek el, ahol kreatív ötleteiket valósíthatták meg. Az esti program szervezését a JUGYIK tagjai vállalták magukra, lehetőséget adva a vendéghallgatóknak, hogy bepillantást nyerjenek a nyitrai magyar diákélet sokszínűségébe és vibráló hangulatába.

A második napon a Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem Nemzetközi Osztálya izgalmas programokkal várta a résztvevőket, bemutatva az intézmény értékeit és lehetőségeit. A hallgatók számára három különböző workshop kínált lehetőséget a tudásuk bővítésére. A foglalkozások során a résztvevők betekintést nyerhettek a 3D-nyomtatás rejtelmeibe, felfedezhették a LEGO-robotok világát, valamint megismerkedhettek az unplugged kódolás és a padlórobotok használatának alapjaival, kezdőktől egészen a haladó szintig. Délután a hallgatók egy vezetett városnézés keretében fedezhették fel a környék nevezetességeit, miközben az oktatók szakmai megbeszélés keretében osztották meg egymással tapasztalataikat. Ezen a találkozón a tanító- és óvóképzés aktuális kihívásait, valamint a nemzetközi együttműködés lehetőségeit vitatták meg, hozzájárulva ezzel a jövő pedagógusainak fejlődéséhez és a szakmai kapcsolatok erősítéséhez.

A harmadik napon a résztvevők a pozsonyi Aurelium Tudományos Élményközpont izgalmas világába léptek be, ahol lélegzetelállító lézershow, interaktív kísérletek és különböző tudományos eszközök felfedezése várta őket. Délután a Pozsonyi Kifli által vezetett, szakszerű és szórakoztató városnéző sétán vettek részt, amely során megismerkedtek a város rejtett kincseivel. A napot egy közös vacsora zárta, ami remek alkalmat biztosított a kötetlen beszélgetésekre és baráti kapcsolatok kialakítására.

A negyedik napon a hallgatók két szlovákiai magyar alapiskolába - Vezekénybe és Búcsra - látogattak el, ahol a gyakorlatban is megfigyelhették az oktatási robotika alkalmazását. A különböző digitális eszközökkel segített STEAM-foglalkozások a kisdiákok esetében az írás-olvasás tanulására, mesefeldolgozásra, angol nyelvű szövegértésre, a vízi világok megismerésére, a természetvédelemre fókuszáltak. A nagyobb diákok a digitális alkotópedagógia szellemében megvalósított mikroprojekteket és digitális témahetek aktivitásait mutatták be, amelyek során a tanulók algoritmikus gondolkodásra, kreatív problémamegoldásra és kollaboratív munkára épülő kihívásokon dolgoztak. A délután folyamán a BIP résztvevői négyfős csoportokban kezdtek el dolgozni projektmunkáikon, amelyek célja a héten tanultak kreatív alkalmazása volt az oktatásban.

A zárónapon a hallgatók lenyűgöző prezentációk keretében bemutatták projektjeiket, majd ünnepélyes keretek között átvették okleveleiket az egyetemünk nemzetközi kapcsolatokért felelős rektorhelyettesétől. A hét során szerzett tapasztalatok és élmények nem csupán szakmai fejlődést hoztak, hanem emberi kapcsolatokat is erősítettek, gazdagítva ezzel a résztvevők életét.

A BIP program záróakkordjaként a résztvevő hallgatók három kulcsszóval írták le az élményeiket. A válaszok egy rendkívül pozitív és sokszínű képet festettek: a leggyakrabban használt kifejezések között szerepelt az "izgalmas", "élménydús", és a "fejlődés" mellett az "együttműködés" is. A hallgatók különösen hangsúlyozták a program közösségépítő erejét, a "barátság", "csapat", "összetartás" és "családias" jelzők segítségével körvonalazva a légkört. Sokan felhívták a figyelmet a szakmai színvonalra és a kreatív megközelítésekre is, mint például a "szakértelem", "kreatív", "perspektíva-tágító" és "profizmus". A visszajelzések alapján a program nem csupán tudásanyagot nyújtott, hanem maradandó élményeket és értékes emberi kapcsolatokat is teremtett.

Szeretnénk kifejezni mély hálánkat minden partnerintézményünknek az aktív részvételért, valamint az egyetem vezetőségének, amiért lehetővé tették számunkra a program megvalósítását. Külön köszönet illeti az alapiskolákat, amelyek bemutatták a digitális eszközök oktatási alkalmazásának kiváló gyakorlatait. Végül, de nem utolsósorban, a JUGYIK diákjainak, akik lelkesedésükkel és elkötelezettségükkel nagyban hozzájárultak a szervezés sikeréhez.

Related posts