A Tesla most egy friss bírósági döntés következtében mélyen elmerült a szószban, és a helyzet igencsak bonyolulttá vált.

A vállalat akár több százmillió dollárt fizethet egy olyan baleset nyomán, amelyben a bíróság szerint az Autopilot rendszernek is szerepe volt, ez pedig precedenst teremthet egy sor hasonló követelés esetében.
Egy miami esküdtszék megállapította, hogy a Tesla részben felelős egy 2019-es tragikus balesetért. Az ítélet értelmében a Model S vezetője 66 százalékban hibázott, míg a járműgyártó 33 százalékban okolható a történtekért. A baleset akkor következett be, amikor a sofőr, aki a jármű sebességét több mint 100 km/h-ra növelte, megpróbálta felvenni a lehullott mobiltelefonját, miközben egy kereszteződésen haladt át, és letarolta a közeli parkoló autót, valamint a mellette álló embereket. A CNBC beszámolója szerint egy 22 éves nő holttestét 75 méterre találták az ütközés helyszínétől, míg barátja, aki túlélt, súlyos sérüléseket szenvedett, beleértve csonttöréseket és traumás agysérülést.
A tárgyalás során a Model S vezetője kifejtette, hogy meggyőződése szerint az Enhanced Autopilot (EAP) képes fékezni, amennyiben akadályt észlel. Az ügyvéd, aki a felperesek érdekeit képviseli, hangsúlyozta, hogy a Tesla nem korlátozza az EAP használatát kizárólag autópályákra, így más környezetekben is várható a rendszer működése. Eközben Elon Musk azt állítja, hogy az Autopilot vezetési teljesítménye felülmúlja az emberi sofőrökét, ám a vállalat állításai miatt a közutak "hibás technológia tesztpályáivá" váltak. A Tesla bejelentette, hogy fellebbez az ítélet ellen, amely szerintük hátráltatja az autóipar biztonságának fejlődését, és veszélyezteti a cég és mások erőfeszítéseit az életmentő technológiák kifejlesztésében és alkalmazásában.
Sok esetben a mennyiség olyan mértékűvé válik, hogy az már túllépi a határokat.
A bíróság összesen 329 millió dolláros kártérítést ítélt meg az elhunyt családjának és a baleset túlélőjének, melynek kompenzációs részéből körülbelül 42,5 millió dollár esne a Teslára. Mivel azonban a 200 milliós büntető kártérítésben csak a társaság érintett, a teljes összeg 242,5 millió dollárra emelkedne. Az ügynek ezzel még nincs vége, de a döntés egy olyan időszakban született, amikor Musk arról győzködi a befektetőket, hogy a Tesla önvezető technológiája elég megbízható az amerikai robotaxi-flották üzemeltetéséhez is. Az ítélet nyomán a vállalat részvényei is újra elindultak lefelé, és ezzel az év eleje óta már akkori értékük negyedét vesztették el.
A CNBC értesülései szerint a bíróság friss döntése precedenst állíthat fel a Tesla ellen indított perekben, különösen az Autopilot és a Full Self-Driving (FSD) rendszerekkel kapcsolatban. Jelenleg számos ügy van folyamatban, amelyek hasonló követeléseket fogalmaznak meg a vállalattal szemben, különösen halálos kimenetelű vagy sérülésekkel járó balesetek kapcsán. Az utóbbi években a megfelelő szövetségi ügynökség is több vizsgálatot indított, hogy feltárja az önvezető technológia biztonságát, valamint az Autopilot hirdetéseinek esetleges félrevezető jellegét. Az Associated Press által idézett szakértő, aki közlekedési balesetekre specializálódott, úgy véli, hogy most "átszakadhat a gát", és ez az ítélet sokakat motiválhat arra, hogy jogi lépéseket tegyenek.