Szerinted vajon van-e vécé a B-2 nehézbombázón?
A B-2-es gépek hatalmas hatótávolságát már éles körülmények között is tesztelték több hadművelet során
A B-2 Spirit hatótávja egy tankolással 11 ezer kilométer, légi utántöltéssel gyakorlatilag korlátlan. Az utazósebessége 900 km/h, azaz, ha teljesen feltankolják, fél napig folyamatosan repülhet. Ezeknél a gépeknél megtörténhet, hogy egy másik kontinensről indulnak a bevetési céljukhoz, hiszen összesen csak 20 darab van szolgálatban a világon. Így nagy bizonyossággal állítható, hogy a kétfős személyzetre időnként rájön a szükség. Vajon mit tehetnek ilyenkor? A SlashGear utánajárt ennek.
Első pillantásra talán nyilvánvaló, hogy a B-2-es bombázó formája nem éppen bőséges helyet kínál, hiszen a rendkívül lapos kialakítás a kiváló aerodinamikai tulajdonságok és a lopakodó képességek érdekében lett megálmodva. Ennek ellenére a repülőgépen található egy vécé is, ami elengedhetetlen, hiszen a pilóták kényelme kulcsfontosságú, különösen kritikus missziók során, amikor minden figyelmükre szükség van. Persze, tudjuk, hogy manapság már remek pelenkák léteznek, amelyeket például az űrhajózásban is használnak, de mégis, sokkal emberibb megoldás, ha van lehetőség a toalett használatára.
A Northrop Grumman B-2 Spirit persze, nem egy aprócska gép, hiszen a stratégiai bombázónak nagy terhet kell hordoznia (maximum 22 700 kilogrammot). A hossza 21 méter, a fesztávja 52,4 méter, a magassága a földön állva 5,2 méter, a szárnyfelülete pedig 460 négyzetméter. Ennél vannak lényegesen nagyobb katonai repülőgépek, bár drágább nincs, hiszen minden egyes darab mintegy 2 milliárd dollárba került. Mondhatjuk tehát, hogy egy -mai árfolyamon átváltva - 720 milliárd forintba kerülő gépen még szép, hogy van WC. Bármennyire is fejlett ez a repülő, a biztonság kedvéért a személyzet két tagjának megfelelő állapotban kell lennie a biztonságos működéséhez, így a mellékhelyiség is - mondhatjuk - stratégiai fontosságú, amiként olyan helyre is kell, ahol további szükségéletek (evés vagy alvás) kielégítése zajlik .
A The Atlantic beszámolója szerint a pilótafülkében az ülések mögött terület mögött, ahol a legénység ül, a WC mellett egy mikrohullámú sütő, és általában néhány hűtőtáska van, amelyekben a pilóták a maguknak csomagolt élelmiszert tarthatják. És van annyi hely is, hogy egy átlagos méretű ember lefeküdhessen.
Aki azt hiszi, hogy a gépek elméleti teljesítményét soha nem tesztelték valós körülmények között, az tévedésben él. Például George W. Bush elnök parancsára a Tartós Szabadság hadművelet keretében bevetették a bombázókat, hogy az al-Kaida és a tálibok légvédelmét célba vegyék a Joint Direct Attack Munition (JDAM) segítségével. Érdekes módon ezek a GPS-irányítású okosbombák akár a B-2 bombázók, amelyek költséges lopakodó technológiával rendelkeznek, végét is jelenthetik. Mivel nem szükséges túl közel kerülni a célhoz ahhoz, hogy a bomba megtalálja azt, a lopakodási képesség már nem tűnik annyira lényegesnek. Ráadásul éppen a Spirit volt az első, amely ilyen típusú lőszert használt.
Mindenesetre megdöbbentőek azok a távolságok, amelyeket e gépek az említett hadjárat során repültek. A Spirit of America volt az egyik B-2-es, amely részt vett néhány olyan bevetésen, amely 44 órás repüléssel járt - írja a SlashGear. Az Air & Space Force Magazine szerint csupán azért kellett több mint 30 órát repülniük, hogy a célterületre jussanak. Nyilvánvaló, hogy mindez élelem, ágy és WC nélkül nehezen ment volna.