Miért tapasztalható a zsugorodás az európai gumiabroncs-piacon? Az utóbbi időszakban több tényező hatott a piacra, amelyek közül kiemelkedik a gazdasági helyzet változása, a fenntarthatósági követelmények növekedése, valamint a technológiai fejlődés. A cs


Érdekes megfigyelni, hogy a motorkerékpár abroncsok iránti kereslet az egyetlen szegmens, amely növekedést mutatott, miközben egész Európában átalakulóban vannak a közlekedési szokások. A vasúti közlekedés szerepe például egyre fontosabbá válik. Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA) nemrégiben nyilvánosságra hozta a tagjai által 2025 második negyedévére és az első félévére vonatkozó csereabroncs-eladási statisztikákat. Adam McCarthy, az ETRMA főtitkára ezzel kapcsolatban hangsúlyozta: "A második negyedév fejleményei jól tükrözik a gazdasági és geopolitikai kihívásokkal teli környezetet, amely továbbra is csökkenti a piaci bizalmat és a befektetéseket. Csak a motorkerékpár és robogó szegmens mutatott erősödést." A második negyedév tendenciái a 2025 első félévének eredményeiben is megjelennek. A személyautók esetében a második negyedévben tapasztalt 4%-os visszaesés az első félév teljesítményére is hatással volt. A tehergépkocsik és mezőgazdasági gumiabroncsok esetében a második negyedév gyakorlatilag a korábbi hónapok tendenciáját követte. Ennek következtében a motorabroncsok kivételével a volumengyártás elmaradt a 2019 első felében (a Covid-válság előtt) elért számoktól: személyautóknál -2,8%, tehergépjárműveknél -14,3%, mezőgazdasági gumiabroncsoknál pedig -47%. A személygépkocsik és kisteherautók abroncsainak importja Európába (az EU27 és az Egyesült Királyság területére) továbbra is emelkedik: 2025 első öt hónapjában a mennyiség 15%-kal nőtt a 2024-es azonos időszakhoz képest. Kína jelentős szerepe vitathatatlan, míg Vietnam gyorsan előre lépett az importőrök rangsorában, most az ötödik helyen áll, megelőzve Indiát és Indonéziát. 2024 végére az összesített utasmobilitás Európában megközelítette, de még nem érte el a 2019-es szintet. Az ingázó forgalomtól jobban függő közlekedési módok (mint a busz, villamos, metró) esetében a fellendülés a leglassabb. Ezzel szemben a vasúti közlekedés nagyságrendje már meghaladta a korábbi csúcsokat, annak ellenére, hogy egyes piacokon sztrájkok, a 2024. év eleji kedvezőtlen időjárás és infrastrukturális munkálatok okozta zavarok hátráltatták a közlekedést. Forrás: Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA)

Related posts