Miért kérdőjelezik meg a topolyai tanárok döntését Újvidéken?
A topolyai községi képviselő-testület pénteki ülésén Dr. Cservenák Pétert kérte fel, hogy olvassa fel a Nikola Tesla Általános Iskola nyílt levelét. Az esemény előtt Miroslav Hinić kinevezése történt, aki az iskola új megbízott igazgatójaként lépett elő, annak ellenére, hogy a tantestület a jelenlegi megbízott igazgatóra, Danilo Mandićra szavazott. Hinić kinevezését sokan politikai befolyás eredményeként értékelik.
"A választási szabadság, valamint a választójog a demokratikus társadalom jellemzői. A Szerb Köztársaság alkotmánya minden polgár számára garantálja a választáshoz való jogot. A testületben ülő minden képviselőt valamilyen polgárcsoport közvetlenül vagy közvetetten választott ki azért, hogy helyet foglaljon a községi képviselő-testület gyűlésén. A polgárok szabad véleménynyilvánítása után ezt a jogot senki nem vitatja el tőlük, és kérdésessé sem teszi" -írja az iskola kollektívája.
A topolyai Nikola Tesla Általános Iskola közössége egy fontos kérdést fogalmaz meg: Miért vonják meg folyamatosan az iskola dolgozóit és az iskolaszéket – mint az intézmény legmagasabb szintű irányító testületét – ettől a jogtól, és miért próbálják erőszakkal más módon kinevezni az iskola vezetőségét?
Vajon már nem élünk demokratikus társadalomban, és erről nem értesítettek minket? Úgy gondolják, hogy a tanárok, akikre rábízzák gyermekeik nevelését és oktatását, nem képesek önállóan, saját soraikból kiválasztani a legjobb személyeket, akik őket vezetnék? Hogyan lehetséges, hogy valaki Újvidéken jobban tudja, mi a jó az iskolánk és községünk számára, mint azok, akik itt élnek, és azok, akik az iskolában töltik napjaik és munkájuk nagy részét? Miért alkalmazzák szelektíven a törvényi rendelkezéseket az iskolaigazgatókkal szemben, és miért kérik a kinevezéshez szükséges vizsgát kizárólag csak az egyik iskolaigazgatótól a községben?
Miért hagyja el a község olyan könnyedén egy olyan vezetőt, aki bizonyítottan sikeres, kiváló kommunikációs készségekkel bír, rendkívül együttműködő, hatékony, rátermett és a közösség által kedvelt, csupán azért, mert elvi okokból ragaszkodik semleges álláspontjához és az általa irányított intézmény érdekeihez, amelyek végső soron mindannyiunk közös jólétét szolgálják? A község és az iskola dolgozóinak, tanulóinak, valamint szüleik érdekeit, akik szorosan kapcsolódnak az iskola működéséhez, össze kell hangolni, mivel csak a korábban fennálló harmonikus viszony révén érhetjük el a község és az iskola fejlődését.
Ezért kérjük Önöket, hogy mindannyiunk érdekében tegyünk lépéseket a normalitás helyreállítása érdekében, védjük meg az iskola és a város méltóságát, valamint tiszteletben tartsuk a szabad választás jogát. Minden egyes precedens, amely a polgári szabadságjogok és jogok terén születik, komoly repedést okozhat, ami terjedésnek indul, és végül az egész rendszerre kihat. Ez a repedés gyengíti az integritást, és ezzel együtt a stabilitást is. Így egy látszólag jelentéktelen hiba is egy sokkal nagyobb és súlyosabb problémához vezethet – figyelmeztet az iskola közleménye.
A topolyai Nikola Tesla Általános Iskola egyébként pénteken sztrájkot is hirdetett, a levelet pedig az Állj meg, Szerbia! pénteki demonstrációján is felolvasták Topolyán, amikor egy kisebb csoport a város központjában csatlakozott az ország többi településén tartott 15 perc csendhez.