A férgekkel sújtott pilisi vízmű vezetője megszólalt: "Volt egy olyan pillanat, amikor azt gondoltuk, hogy minden a feje tetejére áll."
Öt napon keresztül tilos volt csapvizet fogyasztani a Pest vármegyei Pilis településén, ugyanis az ivóvízben elszaporodtak a nematóda férgek. A helyi szolgáltató, a Dabas és Környéke Vízügyi Kft. (Daköv) az egyhetes válsághelyzet alatt annyi kritikát kapott, amihez hasonlóval általában csak a MÁV-nak kell megbirkóznia. A helyzet a hétvégére konszolidálódott, bár még így is érkeznek be panaszok a vállalathoz. A Daköv ügyvezető igazgatója, Jasper Andor az Indexnek elmondta, hogyan élték meg a pilisi helyzetet, milyen problémákkal kellett megbirkózniuk a rendszer fertőtlenítésekor, és arra is kitért, hogyan kezelte a vízműt érő kritikákat. Utóbbival kapcsolatban azt is megjegyezte, hogy azután lehet elkezdeni szidni a vízműveket, ha majd a cukrászdában is a 2013-as árakon adják a süteményeket, hiszen nekik úgy kell fenntartaniuk a szolgáltatásuk színvonalát, hogy árat nem emelhetnek.
Az elmúlt hét eseményei drámai fordulatot vettek egy Pest vármegyei település életében, ahol a helyi hatóságok hétfőn váratlanul megtiltották a csaknem 12 ezer fős lakosságnak, hogy csapvizet fogyasszanak. Az intézkedés hátterében az állt, hogy nematodák, vagyis fonálférgek bukkantak fel az ivóvízhálózatban. A közösségi médiában elterjedt képek gyorsan pánikot keltettek a környező falvakban is, sokan azonnal elkezdték ellenőrizni a saját csapvizüket. Eközben a Dabas és Környéke Vízügyi Kft. (DAKÖV) folyamatos nyomás alatt állt, miközben próbálta kezelni a kialakult helyzetet és megnyugtatni a lakosságot.
Miközben a munkálatok zajlottak, az Index felfedezte, hogy egy Monorierdőn végzett vizsgálat a csapvízben határérték feletti mennyiségű nematodát tárt fel. Péntek estére azonban a pilisi csapvíz ismét fogyasztható minőségűvé vált, és Monorierdőn sincs ok az aggodalomra, mivel az új, hatóság által elvégzett ivóvízminőségi tesztek már nem mutatták ki a fonálférgek jelenlétét az ivóvízben.
A férgekkel fertőzött vízről január 17-én, pénteken érkezett az első bejelentés, azonban a DAKÖV ügyvezető igazgatója, Jasper Andor szerint ennél korábbra kell visszamennünk az időben ahhoz, hogy megértsük a helyzetet. Ugyanis Pilis településen nem volt vas- és mangántalanító berendezés, azt csak a tavalyi évben, 2024-ben üzemelte be a szolgáltató, így a településen sok lakónak van otthon házi ivóvízszűrője, amelyen el tudtak szaporodni a nematodak.
A pilisi vízben a vas és a mangán szintje meghaladta a megengedett határértékeket, ami miatt a víz minősége kifogásolhatóvá vált. Bár emberi fogyasztásra még mindig alkalmas, a jelenléte esztétikai problémákat okozhat, különösen amikor a barna víz megjelenik a csapból. Ez a jelenség nemcsak a víz tisztaságát kérdőjelezi meg, hanem a lakásod esztétikai élményét is befolyásolja.
- nyilatkozta Jasper Andor az Indexnek.
A Gárdonyi Géza utcában élő lakos, aki elsőként jelezte a problémát, a házi szűrőjén fedezte fel a lárvákat. Ez a szűrő ideális környezetet teremtett a nematódák szaporodásához. A DAKÖV azonnal reagált a bejelentésre, és megemelte a klórszintet az ivóvízhálózatban a fertőtlenítés érdekében. Ezt követően ellenőrizték az utcai tűzcsapot is, ahol szintén észleltek lárvákat, valamint a saját víztárolóikat is megvizsgálták, de ezekben egyelőre nem találtak semmilyen rendellenességet.
A pilisi vízelosztó rendszer szívében három kút működik, amelyekből származó víz először a vas- és mangántalanító berendezéshez jut. Ezt követően a megtisztított víz három, egyenként száz köbméteres térszíni tárolóba kerül. A város legmagasabb pontján pedig egy magastároló helyezkedik el, amely a nyomás fenntartásáért felel. A DAKÖV szakemberei alaposan átvizsgálták az összes tárolót, és a Gárdonyi Géza utcában található tűzcsapot is ellenőrizték, ahonnan mintákat vettek. Az itt nyert vízmintákban lárvákat találtak, míg a többi helyszínen nem észleltek hasonló szennyeződést.
- részletezte az igazgató, miközben a nézők figyelme rászegeződött.
A DAKÖV szakemberei a város tűzcsapjait alaposan átvizsgálták, de más helyszíneken nem bukkantak lárvákkal kapcsolatos nyomokra. Ezért arra a következtetésre jutottak, hogy a probléma forrása valószínűleg egy házilag ásott kút, ahol a fertőzés történt, és így jutott be a lárva az ivóvíz hálózatába. Érdemes megemlíteni, hogy nem ez az első alkalom, amikor egy ásott kút ilyen jellegű gondot okozott. Gyakran előfordul, hogy az illegális összekötések révén a kutak közvetlen kapcsolatba kerülnek a víziközmű-rendszerrel, és a vízmérők környékén gyakran hiányoznak a visszacsapó szelepek. Ennek következtében a kutak képesek visszajuttatni a vizet a hálózatba, ami a problémát tovább súlyosbítja.
Az elméletük alapján a DAKÖV megkezdte a hálózat öblítését, hogy kimossák a lárvákat, ugyanis azokat klórral nem lehet kiirtani. A fertőtlenítés önmagában nem hatékony, mert ellenállnak a fertőtlenítőszereknek, mechanikai tisztítás, pangó víz megszüntetése tudja orvosolni a problémát.
Tehát megnyitjuk a tűzcsapokat, és engedjük szabadon áramlani a vizet, ezzel eltávolítva a lárvákat a rendszerből.
- Fejtette ki Jasper Andor.
Az intézkedés bevezetését követően úgy tűnt, hogy a dolgok a helyes irányba haladnak, és a rendszer hamarosan stabilizálódik. Ám vasárnapra világossá vált, hogy egy komolyabb kihívással kell szembenézniük.
A lárvák megjelenéséről a helyi lakosság körében eddig nem volt elegendő információ, így sokan nem tudták, mivel állnak szemben, és hogy a nematoda jelenléte mekkora problémát jelent az ivóvízben. Ennek következtében kisebb pánik alakult ki, amelyet a közösségi médiában terjedő tartalmak csak tovább fokoztak. Jasper Andor ezért vasárnapra összehívta Pilis polgármesterét és csapatát, hogy közösen áttekintsék a helyzetet. A találkozón a szakértők és a városvezetés együtt vettek mintát a helyi tárolókból, amelyek az ivóvízhálózat kimosásának következtében már csak 20%-os kapacitással működtek.
Ebben az esetben a tárolókban már felfedeztük a lárvákat, így azonnal a magastárolóhoz siettünk mintát gyűjteni. Ott azonban még mindig nem bukkantunk semmire.
- mondta Jasper Andor.
Az ügyvezető hangsúlyozta, hogy a három térszíni tároló közül kettőben, nevezetesen az I. és a III. számúban, már észleltek szabad szemmel látható lárvákat, míg a II-es tároló még érintetlen és zavartalan állapotban van.
Az új kutatási eredmények fényében az I. és a III. számú tárolók azonnali lezárásra és leürítésre kerültek. Hétfő reggel megkezdődtek a fertőtlenítési munkálatok egy külső szakcég bevonásával, és a helyzetet haladéktalanul jelentették az illetékes hatóságnak. A folyamat alatt a II. számú tárolóból működtették a rendszert. A bejelentést követően a hatóság hétfőn vízmintát vett, majd kedden elrendelte Pilisen az ivóvíz fogyasztásának tilalmát, így a településen tilos lett a csapvíz használata.
Jasper Andor megjegyezte, a hatóság helyesen döntött, amikor elrendelte az ivóvíz fogyasztásának tilalmát, mert bár nem veszélyes a fonálféreg az emberi szervezetre, a jogszabály előírja, hogy szignifikáns változás esetén szükség van erre az intézkedésre. A szignifikáns változás pedig megtörtént, ugyanis voltak olyan vízminőségi méréseik, ahol egyik napról a másikra literenként 13-ra, valamint 25-re nőtt a nematodák száma.
Ez a lépés helyes döntésnek bizonyult, hiszen valamelyest megnyugtatta a lakosságot. Most már tudják, hogy a csapvíz fogyasztása tilos, amíg a probléma teljes körű megoldása nem valósul meg.
- tette hozzá az ügyvezető.
A tilalom talán megnyugtatóan érintette a lakosságot, ám a vízművek környékén éppen a tiltás után robbantak ki az igazi izgalmak, amikor a vízminőségi adatok romlásának jelei mutatkoztak.
"A tilalom bevezetése után jelentős rendszerszintű öblítést hajtottunk végre az ivóvízhálózaton, azonban ezt követően a hatóságok és a saját méréseink is azt jelzik, hogy a helyzet romlott. Ennek hátterében az áll, hogy a lárvák a II. tározóban is elszaporodtak, így ismételten bejutottak az ivóvízhálózatba" - fejtette ki a szakértő.
A hangulatunk hirtelen borongósra vált, ahogy próbáltuk megérteni, mi is történhetett. Már azon járt az eszünk, hogy a visszamosató víz (hálózati víz) talán visszafertőzte az egész tisztító rendszert, ami komoly következményekkel járhatott a II-es számú ivóvíztároló medencéinkre nézve. Ha valóban ez a helyzet, akkor egy hatalmas takarítás vár ránk: a vas- és mangántalanító berendezés, a szűrőtöltetek cseréje, a tárolók alapos újrafertőtlenítése — mindezek mind-mind szükségesek lesznek. A helyreállítás pedig hetekig is eltarthat, mire ismét minden a régi kerékvágásba visszakerül.
- tette hozzá.
Ahhoz, hogy ezt kiderítsük akkreditált - vagyis minden vízműtől, önkormányzattól vagy államtól független - laborvizsgálatot rendeltünk el külön a technológiára és a II-es tároló medencére, és ez alapján kiderült, hogy a II-es tároló is fertőzött volt, csak olyan kis mértékben, hogy a vízmű vizsgálatai nem mutatták ki. A jegyzőkönyvek alapján pedig egyértelművé vált, hogy tisztítótechnológia nem fertőződött meg. Akkorra a III. tárolómedence már teljes mértékben fertőtlenítve volt, így elzárhatták a II-es tárolót és a magastárolót is, a rendszer pedig tudott üzemelni a fertőtlenített III. tárolómedencéből.
A korlátozások ideje alatt a város lakói kihelyezett tartályok, tartálykocsik és palackozott víz segítségével jutottak hozzá az ivóvízhez. Pénteken azonban az illetékes hatóság vizsgálata felfedte a kemény munka gyümölcsét: végre feloldották az ivóvízhez kapcsolódó korlátozást.
A probléma eredete Pilisen volt, azonban a kialakult pánikhangulat gyorsan átterjedt más településekre is. Ezekből a helyszínekről folyamatosan érkeztek megkeresések a DAKÖV-hez.
A Facebookon közzétett képek és történetek következtében a DAKÖV Kft. szolgáltatási területén található több település vezetője is megkeresett minket. Őket mindenképpen meg kellett nyugtatnunk azzal kapcsolatban, hogy a pilisi ivóvízhálózat nem kapcsolódik más települések ivóvízellátó rendszereihez. A helyzetet azonban nehezítette, hogy sajnos nincs külön sajtóosztályunk, így nem tudunk olyan hatékonyan tájékoztatni, mint ahogyan az információk gyorsan elérik az embereket a közösségi médiában.
- jegyezte meg Jasper Andor, aki kifejtette, hogy ez a szituáció megerősítette a sajtóosztály felállításának szükségességét.
A kommunikációs csapat elégtelensége, valamint a pilisi helyzet következtében Jasper Andor és kollégái az elmúlt héten szinte minden nap 16-18 órás munkanapokat voltak kénytelenek vállalni.
Monorierdőről érkezett hozzánk egy érdekes fotó, amelyen egy felhasználó vasreszeléket nézett, és úgy tűnt, mintha féreg lenne. Azonban a vasárnapi pilisi magastárolóból végzett mintavétel mikroszkópos elemzései alapján megerősíthettük, hogy ez egy téves riasztás volt.
Az ügyvezető egy emlékezetes eseményre gondolt, amikor megjegyezte, hogy a csapvízben mindig fellelhető vasreszelék. Ha levesszük a perlátort, akkor felfedezhetjük ezt a finom szemcsés anyagot, amely néha olyan formát ölt, hogy egy apró féregnek tűnik.
A fotó hatására az ivóvízhálózat mintavételére került sor Monorierdőn is. Ennek nyomán csütörtökön az önkormányzat hivatalos honlapján megjelent egy közlemény, amelyben arról tájékoztatták a lakosságot, hogy a csapvízben náluk is felfedeztek fonálférgeket.
A mintavételi helynek egy közkifolyó és egy tűzcsap lett kijelölve. A mintavételi eredményt az is befolyásolta, hogy olyan tűzcsapból és közkifolyóból vettünk mintát, amelyek régóta nem voltak használva, így meg tudott telepedni néhány lárva, ami amúgy mindig van a vízben, hiszen nem steril, hanem élővizet fogyasztunk - pont ezért a határérték nem nulla literenként, hanem öt - és nem volt kellőképpen kiöblítve
- magyarázta Jasper Andor, aki hozzátette, a későbbi vizsgálatok bebizonyították, nincs lárva a Monorierdőn.
A pilisi ügy kapcsán a DAKÖV egy hét leforgása alatt olyan mennyiségű kritikával szembesült, amellyel valószínűleg csak a MÁV tudja felvenni a versenyt. Jasper Andor és csapata azonban megállta a helyét a kihívások közepette.
Az elmúlt tíz évben azért nagyon sokat kaptunk, ezért kicsit immunisak lettünk a beszólásokra, a kollégák és én is. Ráadásul mi szakemberek vagyunk, tudjuk, mi van a vízben, tudjuk, mi történik az egész folyamatban, az átlagember pedig nem tudja, ebből kifolyólag a kritikák 90 százaléka nem jogos, tehát nem is vesszük magunkra. Amikor viszont olyan embertől érkezik megjegyzés, aki ismeri a helyzetet ától cettig, akkor azt nyilván komolyan vesszük
- fejtette ki a szakértő.
Az ügyvezető kifejtette, hogy ha a munkatársai minden egyes kritikát a szívükre vettek volna, amit az évek során kaptak, a vállalat valószínűleg már régóta összeomlott volna. Az állandó negatív megjegyzések elviselhetetlenné tették volna a helyzetet, és ez a fajta nyomás megölte volna a csapat motivációját.
Ettől függetlenül én mindig azt mondom a kollégáknak, hogy próbáljanak átülni a fogyasztó oldalára, és gondoljanak bele, mit éreznének akkor, ha náluk folyna kukacos vagy barna víz a csapból, akkor ők se örülnének
- jegyezte meg Jasper Andor, majd hangsúlyozta, arra kér mindenkit, ha probléma van, azt ne a közösségi oldalakon jelezzék, hanem névvel, címmel és elérhetőséggel forduljanak hozzájuk, hogy ki tudják vizsgálni.
Az ügyvezető véleménye szerint ez a munkakör természetéhez tartozik, és el kell fogadniuk, hogy a felelősség gyakran az ő vállukat nyomja, még akkor is, ha a problémát a fogyasztó saját tevékenysége okozta. Említett egy figyelemreméltó esetet, amikor egy személy kesztyű nélkül cserélte ki a vízszűrőjét, és később meglepődött, hogy tele van baktériummal a csapvíz, holott a bejövő víz teljesen kifogástalan volt.
Ha nem megfelelően használod a szűrőt, könnyen nagyobb problémákat okozhatsz, mint amennyi előnyt nyerhetsz vele.
- fűzte hozzá a szakértő a történethez.
Jasper Andor megjegyezte, hogy jelenleg azért érkeznek bejelentések Pilisről, mert a víz klórszaga túl erős, ami a tisztítás során használt megnövelt klórmennyiség következménye. Az elmúlt héten a rendszerben a megszokottól jóval több klórt alkalmaztak. Habár a klór idővel elpárolog a vízből - és a héten a klór okozta problémák is megoldódnak -, ez a helyzet rontja a fogyasztók élményét. Jasper megérti a beérkező észrevételeket, és kollégái is türelemmel kezelik a helyzetet.
Úgy nem lehet víziközmű-szolgáltatást végezni, hogy az üzemeltető azt mondja, letelt a munkaidő, és én innentől kezdve nem foglalkozom vele. Ez egy 0-24 órás munka igazából, és ha nem érezzük magunkénak, akkor nem működik
- értékelte az ügyvezető.
Jasper Andor elmondta, voltak olyan munkatársaik, akik önként jelentkeztek, hogy átmennek szívesen Pilisre segíteni, mert az ő területükön most minden rendben van. Aki igazán magáénak érezheti a DAKÖV munkáját, az pont Jasper Andor, aki saját bevallása szerint szinte a vízműnél nőtt fel, hiszen a korábbi ügyvezető édesapja volt, ő pedig az ügyvezetői széke előtt is már Főmérnöki pozícióban dolgozott a vállalatnál.
"Azért volt egy-kettő pozitív visszajelzés is a lakosok részéről és a polgármesterek is megköszönték a munkánkat" - mondta az ügyvezető.
"Mindig beszólnak, hogy hülyék a vízművesek, meg nem csinálják jól a dolgukat. Én ilyenkor mindig meg szoktam kérdezni, hogy 2013. évi árszínvonalon ki tud 2025-ben dolgozni?" - fogalmazott Jasper Andor.
A kritikája valójában megalapozott lehet, hiszen Magyarországon a víz eladási árát szigorúan szabályozzák. Ennek következtében előfordulhat, hogy a szolgáltatóknak a víz beszerzése vagy előállítása magasabb költségekkel jár, mint amennyiért azt végül értékesíthetik.
A magyarországi víziközmű-ellátás, a véleményem szerint, az összes közműszolgáltatás alapja. Ennek okát abban látom, hogy az itt dolgozó szakemberek 80%-a valóban a sajátjuknak érzi ezt a munkát, és mindent elkövetnek, hogy a vállalatok életben maradjanak. Éppen ezért furcsán éreztem magam, amikor a COVID időszakában minden szolgáltatónak tapsoltunk – ami természetesen megérdemelt volt –, de a vízművek munkatársait valahogy mégsem emeltük ki. Az emberek hajlamosak természetesnek venni, hogy a csapból víz folyik, és a szennyvíz elvezetése zökkenőmentesen zajlik, pedig a háttérben több százezer ember dolgozik nap mint nap azért, hogy mindez működjön – kezdte gondolatait az ügyvezető, majd rátért arra, hogy az elmúlt évtizedben sok vízmű súlyos kihívásokkal nézett szembe.
A villamosenergia-árak drámai emelkedése számos szolgáltatót kritikus helyzetbe sodort, és akadt olyan is, amelyik végül csődbe ment – például az Alföldvíz. A DAKÖV-nél azonban szerencsés fordulat történt: a COVID-időszak alatt, amikor az energiaárak kezdték meg mászni az egeket, nekik még két évre érvényes szerződésük volt, amely lehetővé tette számukra, hogy a villamosenergia kilowattóráját mindössze 22 forint plusz áfáért vásárolják meg. Bár ez az összeg is jelentős, a DAKÖV évente 24 millió kilowattóra energiafogyasztása miatt a költségvetésük jelentős részét már akkor is villamosenergia-beszerzésre kellett fordítaniuk. Azonban a helyzet 2023-ban drasztikusan megváltozott, amikor a szerződésük lejárt, és hirtelen már 160 forintot kellett fizetniük minden egyes kilowattóráért.
A korábbi nyolc- vagy kilencszázmillió forintos villanyszámla helyett most egy körülbelül négymilliárdos összeggel kell számolnunk. Ezzel szemben a bevételeink hatmilliárd forintra rúgnak, és még nem is említettük az üzemeltetés és a bérköltségek kiadásait. Ezt a helyzetet pedig igencsak nehéz lesz fenntarthatóan kezelni.
- hangsúlyozta az ügyvezető, aki elmondta, hogy a helyzet azóta valamelyest kedvezőbbé vált, és jelenleg körülbelül 100 forintot fizetnek kilowattóránként. Ennek ellenére az államtól kapott villamosenergia-támogatás nélkül nem tudták volna biztosítani a működésüket.
A nehéz időszak végre mögöttünk van, hiszen 2023 végén megérkezett egy új energiaügyi miniszteri rendelet, a 24/2023. (XII. 13.), amely bevezette a fejlesztési ellentételezési alapot. Ennek keretében a legjobban teljesítő vízművek hozzájárulásokat nyújtanak, míg a nehezebb helyzetben lévő szolgáltatók támogatásban részesülnek, hogy biztosítsák üzemeltetési és fejlesztési igényeiket.
Az utolsó évtized pénzügyi nehézségei következtében a beszerzési osztályunk gyengélkedett, hiszen nem igazán volt szükségük aktív működésre, mivel a források szűkében voltunk. Most azonban annyi új lehetőség nyílik meg előttünk, hogy szinte túlcsordul a költségvetés, és nem tudjuk, hogyan használjuk fel ezt a váratlanul bőséges támogatást.
- Fejtette ki Jasper Andor.
A DAKÖV számára 2024-re 2,7 milliárd forint fejlesztési támogatást ítéltek meg. Ennek felhasználásához elengedhetetlen a közbeszerzési eljárások lefolytatása, ami rendkívül időigényes folyamat, tele "megannyi adminisztratív teendővel". Ezen túlmenően kiemelten fontos, hogy a közbeszerzési dokumentációt precízen fogalmazzuk meg, hogy a kiválasztott szolgáltató pontosan azt nyújtsa, amire a pályázat keretében igényeltük.
Azonban nemcsak a viziközmű hálózatfejlesztésre kell költenie a DAKÖV-nek, hanem új szennyvíztisztító telepekre is. Ezek azért különösen fontosak, mert több településre már azért nem költözhetnek be többen, mert a szennyvízrendszer és szennyvíztisztító telep nem bír el több háztartást. Ezek azonban csak állami vagy uniós támogatásokból valósulhatnak meg, és megépítésük évekbe telik.
"A város működését szinte egyetlen szóval meg tudod állítani: elég annyit mondani, hogy 'itt a vége', és a víziközműrendszer már nem képes több felhasználót kiszolgálni. Az önkormányzat és a szolgáltató közötti együttműködés elengedhetetlen a további fejlődéshez. Szerencsére nálunk ez a közös gondolkodás már megkezdődött" - emelte ki az ügyvezető.