Feltárult, hogy problémák adódhatnak a láthatósági mellényekkel kapcsolatban.
Vajon a fényvisszaverő mellények több kárt okoznak, mint amennyi hasznot hoznak? Egy új kutatás arra figyelmeztet, hogy a modern technológia könnyen zavarba ejtheti ezeket az eszközöket.
A sötétség leple alatt a közlekedésbiztonság komoly veszélyekkel járhat, ha valaki sötét öltözetet választ. Eddig joggal feltételeztük, hogy ez egy jól ismert tény, ám a láthatósági mellény használatának fontosságát még mindig sokan figyelmen kívül hagyják. Az elmúlt évtizedek során a közlekedési szabályok hangoztatták ezt, de a mai napig sokan elhanyagolják a mellény viselését, pedig bizonyos helyzetekben a KRESZ egyenesen kötelezővé teszi azt.
A közlekedésbiztonság terén továbbra is vitathatatlan, hogy a járművezetők számára hatalmas előny, ha gyengébb látási körülmények között is jól láthatók a gyalogosok. Az észak-amerikai közlekedésbiztonsági intézet (IIHS) azonban figyelmeztet arra, hogy a láthatósági mellények kétélű fegyverként is működhetnek. Egy, a Road & Track által ismertetett tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy ezek a mellények megzavarhatják a balesetek megelőzésére szolgáló automatizált vezetéssegítő rendszerek hatékony működését.
Többféleképpen is felöltözöttek egy felnőtt méretű bábút az IIHS kutatói, hogy lássák, hogyan reagál az automata vészfékrendszer, ha az adott gyalogos teljesen sötét, teljesen világos, félig sötét és félig világos, valamint fényvisszaverő csíkokkal ellátott ruházatot visel - az azonosíthatóságukat teljesen sötétben, továbbá 10, illetve 20 luxos megvilágításban is megvizsgáltak. A kísérlethez három különböző crossovert vetettek be: a Honda CR-V-t, a Mazda CX-5-öt, valamint a Subaru Forestert.
A vészfékrendszerek működését összességében hatékonynak értékelték, mivel képesek 27 százalékkal mérsékelni a gyalogosbalesetek súlyosságát. A legfigyelemre méltóbb eredmény az volt, hogy mindhárom modell jelentős sebességcsökkentést mutatott a távolsági fényszórók használatakor, még akkor is, ha az úttest nem volt megfelelően megvilágítva.
A kutatás során meglepő eredményekre bukkantunk: a Honda CR-V és a Mazda CX-5 számára komoly kihívást jelentett a fényvisszaverő csíkok és a mellény viselése. Ezzel szemben a Subaru szinte minden teszten kiválóan teljesített, sikeresen elkerülve az ütközéseket. Mindössze egy alkalommal tapasztaltunk problémát: amikor a megvilágítás 10 luxra csökkent, a gyalogos pedig fényvisszaverő csíkokkal ellátott öltözetet viselt.
Az IIHS kutatói számára is rejtély, mi lehet ennek az oka, de az útmenti munkások és a sötétben közlekedők számára igencsak aggasztó lehet a kialakult helyzet. "Ezek az eredmények azt sugallják, egyes gyártóknak változtatniuk kell a vészfékrendszerükön" - mondta David Harkey, az IIHS elnöke. "Elfogadhatatlan, hogy megnehezíti a gyalogosok, a kerékpárosok, valamint az úttesten dolgozók felismerhetőségét a balesetmegelőző megtechnológia számára a biztonságuk érdekében viselt öltözék."