Érkeznek a kínaiak, és magukkal hozzák az álomfizetéseket: egyre több magyar kezdett el kínai nyelvet tanulni.
A kínai BYD szélsebesen terjeszkedik Magyarországon, három új márkakereskedéssel bővül a hálózat, miközben a szegedi gyár 2025 második felében már meg is kezdheti a termelést. Az új üzem több ezer munkahelyet teremt, és kiemelkedő bérezést kínál, hozzávetőleg átlagosan havi 740-820 ezer forintot jelenlegi árfolyamon számolva.
Korábban már említettük, hogy a költséghatékonyság és az Európai Unió új, a kínai elektromos autókra vonatkozó vámtámogatásának elutasítása miatt a BYD autógyár fontolóra veheti európai központjának Magyarországra való áthelyezését. Eddig azonban a vállalat hivatalosan még nem erősítette meg ezt a lépést.
Bár a kínai autómárkák jelenléte Magyarországon még elég kezdetleges, a BYD lendületes fejlődése és friss beruházásai révén hamarosan kulcsszereplővé nőheti ki magát a hazai piacon.
A BYD dinamikusan növeli jelenlétét Magyarországon, hiszen a szegedi gyár bővítése mellett három új márkakereskedés is megnyitja kapuit. A BYD Győr AutoWallis, a BYD Pécs Schneider Autóház és a BYD Szeged Duna Autó a 2025-ös év első negyedében kezdik meg működésüket, hozzájárulva ezzel a vállalat hazai piaci pozíciójának erősítéséhez.
Az Economx elemzésében megjelent információk szerint Michael Shu, a BYD Europe ügyvezető igazgatója a budapesti aláírási eseményen kiemelte, hogy a cég jó úton halad afelé, hogy Magyarországon egy teljes körű országos hálózatot építsen ki. Hozzátette, hogy a közeljövőben további márkakereskedések nyitása is várható, amely tovább szélesíti a kínai autógyártó jelenlétét a piacon.
A BYD 2023-ban jelentette be, hogy óriásberuházást indít Magyarországon.
A vállalat első európai üzemében teljes mértékben elektromos meghajtású járműveket és plug-in hibrideket fognak gyártani, amelyek mentesülnek a Kínában gyártott elektromos járművekre kivetett uniós vámok alól.
Az Európai Bizottság legfrissebb statisztikái alapján a Kínában készült elektromos járművek piaci részesedése a 2020-as 3,9%-ról 2023 szeptemberére 25%-ra emelkedett. A gyártás fellendítése 2025 végén indul be. Az elsőként piacra kerülő modellek között a Dolphin és az Atto 3 található. A szegedi gyárban már megkezdődtek a munkaerő-felvételi folyamatok, ami új lehetőségeket kínál a helyi munkavállalók számára:
Nagy Márton, a nemzetgazdasági miniszter, november végén egy lakossági fórum keretében osztotta meg gondolatait, ahol érdekes összehasonlítást tett: a kecskeméti Mercedes gyár munkavállalói átlagosan 1600 eurós havi bérben részesülnek.
Szeged ifjúsága közül sokan kénytelenek elhagyni szülővárosukat, hogy Budapesten, a Dunántúlon vagy akár külföldön keressenek munkát. Ahogy több fiatal is megosztotta tapasztalatait, a Dél-Alföldön gyakran nem találkoznak megfelelő állásajánlatokkal. Azonban a közelmúltban bejelentett szegedi beruházás híre már most is érezhetően felélénkítette a helyi munkaerőpiacot.
Ahogy azt már említettük, jelenleg számos pozícióra keresnek munkavállalókat, beleértve a mérnöki, raktározási és logisztikai területeket is. A BYD Szegeden tervezi megvalósítani a gyártási folyamatokat, kivéve az akkumulátorgyártást és a vegyipari tevékenységeket, így izgalmas lehetőségeket kínál a jelentkezők számára.
Budapest után a kínai befektetések szempontjából Csongrád-Csanád vármegye emelkedik ki a legnagyobb jelentőséggel. Kiemelkedő beruházásként emelhető ki a szegedi BYD elektromos autógyár, amelynek megnyitását 2025 végére tervezik. Ezen kívül egy hongkongi hátterű vállalat is Makón terjeszkedik, ahol egy jelentős, 65 millió euró értékű alumíniumitaldoboz-gyárat építenek. A gyár kapacitása lenyűgöző, hiszen évente egy milliárd alumíniumdobozt kívánnak előállítani, és a termeléshez hamarosan nekiláthatnak.
A Szegedi Tudományegyetem Konfuciusz Intézete idén szeptembertől új lehetőségeket kínál a fiatalok számára, hiszen már 10 általános és középiskolában elérhetővé válik a kínai nyelv oktatása. Ez a kezdeményezés tökéletes kiegészítése az egyetemi szintű nyelvoktatásnak, lehetőséget adva a diákoknak, hogy felfedezzék a kínai kultúra és nyelv gazdagságát.
Összesen körülbelül 430 általános és középiskolás tanul kínai nyelvet Szegeden tanórai vagy szakköri foglalkozás keretein belül. Ez a szám, a Covid-járványa után évről-évre ismételten növekszik. Ennek köszönhetően a kínai nyelv az angol után a legpreferáltabb nyelvek között van
- nyilatkozta az Indexnek Zoltai Alexandra. A szegedi Konfuciusz Intézet nemrég leköszönt vezetője úgy véli: Csongrád-Csanádban a kínai befektetéseket már megelőzte a vármegye nyitottsága.