A sör iránti kereslet Magyarországon drámai módon csökken.

Miközben augusztus első péntekén a világ a sört ünnepelte - a hagyomány egy kaliforniai kiskocsmából indult 2008-ban -, Magyarországon egyre kevesebb ok van a koccintásra.
A hazai sörfogyasztás öt év alatt 11 százalékkal csökkent, és a visszaesés idén újabb lendületet vett: az első félévben mintegy 8 százalékkal esett vissza a valódi fogyasztás - mondta az InfoRádiónak Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója.
Bár az évről évre változó számok mutatnak némi fluktuációt – például volt olyan év, amikor a kereslet 3 százalékkal emelkedett –, a fő tendencia határozottan kedvezőtlen. A szövetség adatai szerint az elmúlt öt évben kétszer is tapasztaltak körülbelül 10 százalékos visszaesést.
A legfrissebb adatok értelmezésekor elengedhetetlen, hogy figyelembe vegyük a piaci torzító hatásokat is. "A tavaly bevezetett kötelező visszaváltási rendszer következtében a kereskedők biztonsági készleteket halmoztak fel, hogy elkerüljék a népszerű márkák esetleges hiányát az ellátási zavarok idején" - mondta Kántor. Ezért a hivatalos eladási statisztikák nem tükrözik hűen a valódi fogyasztói szokásokat, amelyek idei drámai csökkenése így is jól látható.
A májusi időjárás nem éppen segítette a helyzetet: az idei tavasz eleje a legkisebb hőmérsékletekkel büszkélkedhet, ami nyilvánvalóan nem kedvezett a sörpiacnak, hiszen ez a szegmens hagyományosan erősen reagál az időjárási viszonyokra. A gyártók most abban bíznak, hogy a nyár második felében beköszöntő melegebb napok legalább részben ellensúlyozzák az eddig tapasztalt visszaesést. Ugyanakkor a szövetség igazgatója figyelmeztetett, hogy az időjárás önmagában nem képes magyarázni a gyengélkedést; a strukturális tényezők, mint például a változó fogyasztói szokások és a gazdasági bizonytalanság, szintén jelentős hatással vannak a piac alakulására.