Új sörfogyasztási irányzat terjed a fiatalok körében!

Egy nemzetközi kutatás, amely öt országot – Japánt, az Egyesült Államokat, az Egyesült Királyságot, Spanyolországot és Brazíliát – ölel fel, közel 12 ezer felnőtt bevonásával készült, és arra mutatott rá, hogy az alkoholfogyasztási szokások jelentős átalakuláson mentek keresztül, különösen a fiatalabb generációk körében. Ezt a megállapítást a Heineken és az Oxfordi Egyetem közös kutatása támasztja alá.
A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a válaszadók közel 80%-a a saját környezetében egyre inkább elfogadja az alkoholmentes italokat, és 68%-uk rendszeresen fogyaszt is ilyen típusú termékeket. Társasági eseményeken a résztvevők 38%-a választ alacsony alkoholtartalmú vagy teljesen alkoholmentes söröket. A változó fogyasztói szokásokra utal, hogy míg az IWSR italadat-szolgáltató statisztikái szerint a globális sörfogyasztás 2023-ban 1%-kal csökkent, addig az alkoholmentes sörök népszerűsége és eladása folyamatosan növekszik.
A társadalmi környezet változása kiemelkedő jelentőséggel bír, mivel a kortárs nyomás, amely arra ösztönöz, hogy alkoholt fogyasszunk - "azért iszom, mert ezt várják el tőlem a barátaim" - napjainkban is erősen érzékelhető a közösségi eseményeken. A megkérdezett személyek körülbelül fele azt vallotta, hogy eredetileg alkoholmentes italra vágyott, de a társaság részéről tapasztalt nyomás következtében végül mégis az alkoholos választást részesítette előnyben.
Átlagosan a megkérdezettek 13%-a nyilatkozott úgy - életkor szerint csökkenő mértékben -, hogy eltitkolja a barátai elől, ha alkoholmentes italt iszik. A kutatásban részt vevők negyede pedig úgy érzi, magyarázkodnia kell, hogy miért választ alkoholmentes alternatívát.
Ez a jelenség, amely az alkoholmentes italokat választók megbélyegzését jelenti, úgy tűnik, hogy fokozatosan csökkenni kezd – különösen a fiatalabb generációk körében – a legújabb kutatási eredmények alapján.
A vizsgált országok közül az alkoholmentes opció választásának elfogadottsága az Egyesült Királyságban a legmagasabb (63%), és Japánban a legalacsonyabb (41%). A legmagasabb elfogadottságot az összes vizsgált piacon a nők, illetve az Y generáció tagjai körében mérték. Utóbbi csoportnál meglehetősen magas ez az arány: a barátokkal töltött hétvégi estéken az Y generáció 40%-a az alacsony alkoholtartalmú vagy alkoholmentes változatokat issza.
A Z generáció tagjainak majdnem fele osztja azt a véleményt, hogy szívesebben követnek olyan személyeket, akik elkötelezettek az egészséges életmód iránt, még akkor is, ha ez az italválasztásukban nyilvánul meg. Az összesített adatok azt mutatják, hogy a fiatalok körében az egészségtudatosság kiemelkedő motívummá vált, ami arra ösztönzi őket, hogy inkább alkoholmentes italokat válasszanak.
Érdekes módon éppen ez a korosztály tapasztalja a legnagyobb társadalmi nyomást az alkoholfogyasztás terén. Több mint egyharmaduk már szembesült ezzel társasági eseményeken. Ráadásul 21%-uk arról számolt be, hogy kritikát kaptak, amikor alkoholtól mentes választást tettek. 29%-nyian pedig azt érezték, hogy a felelős döntésük miatt kirekesztettnek számítanak.
- fogalmazta meg Charles Spence, az Oxfordi Egyetem kísérleti pszichológia professzora.