A magyarok ünnepi pihenésük során gyakran választanak különféle úti célokat, amelyek lehetőséget adnak a kikapcsolódásra és a feltöltődésre. Sokan a festői tájakat keresik, így a Balaton környéke vagy a hegyvidékek, mint például a Mátra és a Bükk népszerű

A húsvéti hosszú hétvége igazi fellendülést hozott a magyar szállodaipar számára: Budapesten szinte teljes kihasználtsággal üzemeltek a hotelek, míg vidéken főként belföldi vendégek élvezték a pihenést - bár a Balatonnál még nem indult be igazán a turisztikai szezon. A szállásadók véleménye szerint az ünnepi időszak foglalásai jelentős támogatást nyújtottak a forgalomnak, ugyanakkor idén már a fővárosi látogatók körében is megfigyelhető volt az árérzékenység növekedése. A balatoni szállodák nehéz helyzetben vannak: ha az árak túl magasra szöknek, a vendégek inkább a horvát tengerpartot választják, míg alacsonyabb árak esetén a fenntarthatóság válik kérdésessé. A régió közötti verseny és az inflációs nyomás miatt a nyári szezon komoly árpróbát jelenthet a szállásadók számára.
A Balatonon a szezon még nem vette kezdetét, annak ellenére, hogy számos kezdeményezés zajlik a környéken, melyek célja a nyári hónapokhoz kötődő szezonalitás kiterjesztése.
- mondta el Tatár György, a két balatoni szállodát is üzemeltető Hotelpremio Group ügyvezetője. "A hosszúhétvégék azért sokat segítenek a helyi szállodáknak, virágzik a kerékpárturizmus is. Az viszont a 22-es csapdája, hogy nyár előtt még nincs elegendő étterem nyitva, ami miatt kevesebb a turista. Viszont, mivel kevesebb a vendég, nincs elegendő étterem, amely gazdaságosan üzemelhetne" - tette hozzá Tatár György. Meglátása szerint a 4 és 5 csillagos szállodákból most túlkínálat van a balatoni szállásadópiacon, viszont a konferencia- és rendezvényturizmus idén indulhat be jobban, mert Balatonfüreden egy olyan konferenciaközpont épült, ami régiós szinten is meghatározó lehet.
A balatoni szálláshelyeknek évről-évre egyre nagyobb versenytársa a horvát tengerpart
Tatár György megjegyezte, hogy a húsvéti hosszú hétvége alkalmával sokan választották a balatoni szállásokat, ami a régió szálláshelyeinek kihasználtságán is jól érzékelhető.
Budapesten a helyzet kedvezőbb, mint várható volt. "A budapesti szállodák első negyedéves teljesítménye tavaly elmaradt a várakozásoktól, így 2025-re örömmel tapasztalhatjuk a piacon mutatkozó szép növekedéseket, amelyeket a szállodáink eredményei is tükröznek. Szállodaláncunk több egységében is felújítások zajlottak az első negyedévben; a kieső kapacitások ellenére a vendégszámunk 6 százalékkal emelkedett a tavalyi évhez képest. Az átlagáraink növekedése szállodánként változik, de jellemzően 10 százalék alatt marad" - nyilatkozta Bogár Zoltán, a Danubius Hotels központi üzletfejlesztési igazgatója.
Hozzátette, a fővárosi szállodáikban a belföldi vendégkör lassú növekedése is tovább folytatódott, a magyar vendégek részaránya összességében továbbra is jellemzően 10-12 százalék között van.
Már hetekkel az ünnep előtt több szállodánk megközelítette a teltházat, de vannak még utolsó szabad szobák
- tájékoztatta a Portfolio.hu-t Labossa Lajos, a Hunguest Hotels marketing- és kommunikációs igazgatója. Jelenleg a belföldi látogatók dominálják a forgalmat, de örömmel tapasztaljuk, hogy a szomszédos országokból is egyre több vendég érkezik hozzánk.
A Hunguest szállodákba leginkább Csehországból, Romániából, Németországból és Szlovákiából érkező külföldi vendégek látogatnak el, ám egyre növekvő érdeklődést figyelhetünk meg Lengyelország irányából is - nyilatkozta Labossa Lajos.
Az infláció általánosságban csökkent, azonban az iparágban – különösképpen a munkaerő, az energia és az élelmiszerárak vonatkozásában – továbbra is komoly költségnyomás érezhető.
Labossa Lajos kiemelte: Az utóbbi időszakban számos olyan intézkedést hoztunk, amelyek célja a hatékonyság növelése volt, mindezt azért, hogy vendégeink számára ez a változás ne legyen észlelhető.
Bogár Zoltán közölte: a Danubius Hotels szállodáiban országszerte magas a foglaltság a húsvéti ünnepekre, összességében közel 80 százalékos. Budapesten jellemző, hogy 2-3 nappal érkezés előtt is sok foglalást kapunk még, így a trendekből kiindulva idén is közel teltházat várunk mindenhol. "Április 17-től megnyitnak balatonfüredi szállodáink, mind a Danubius Hotel Marina és a Danubius Hotel Annabella, ami szinte már most teltházas. Vidéken továbbra is a magyar vendégek, Budapesten pedig a külföldiek vannak többségben, igaz, például a fővárosi Danubius Hotel Helia-ban sok a magyar vendég is" - összegzett Bogár Zoltán.
A vidéki szállodák többségében a régiós országokból érkeznek a külföldi vendégek. A német és osztrák turisták mellett egyre több a lengyel, a szlovák és a cseh vendég.
Budapest továbbra is vonzó célpont a szállodák számára, különösen, ha kiemelkedő sport- vagy kulturális események zajlanak a városban. Szakértők úgy vélik, hogy a tartós jövedelmezőség érdekében a szobaárakat fokozatosan emelni kell. A fővárosban, különösen a külföldi látogatók miatt, a piac hajlamosabb az árak elfogadására, de az idei év első negyedévében már tapasztalható volt egyfajta árérzékenység is.
A balatoni főszezon az árazás szempontjából nagy próbatétel lesz a szállásadók számára, mert ha "túlemelik a szobaáraikat", nehéz lesz a verseny a régiós társakkal.
Trendről még nem beszélhetünk, de egyre több vidéki hotel már a saját oldalán is euróban adja meg a szobaárait, így próbálva kiküszöbölni az ingadozó forint miatti pluszköltségeit. Szakemberek szerint ugyanakkor ezzel az eszközhöz csak nehezen nyúlnak a szállodai vezetők és üzemeltetők, mert a belföldi vendégkör a fix, rögzített, forintalapú árakhoz szokott az elmúlt évtizedekben.