Hogyan találkozik Norris és Piastri eltérő megközelítése a McLaren csapatán belüli esélyegyenlőséggel? | M4 Sport

A McLaren versenyzői között zajló küzdelemben most először egy merőben eltérő stratégia lépett színre. De vajon miként illeszkedik ez a teljes egyenlőség iránti ambícióba?
Lando Norris a Magyar Nagydíj győzelmét követően megosztotta gondolatait az alternatív, egy kiállásos stratégiájáról: "Úgy érzem, ez volt az egyik első verseny, amit ilyen módon nyertem meg. Nem sok győzelmet könyvelhetek el magamnak, így a legtöbb szituáció még mindig új számomra. Azonban ez az első alkalom, hogy teljesen különböző taktikát alkalmaztam a többiekhez képest, és sikerült jól kihasználni ezt a lehetőséget."
A győzelem kulcsa valóban a taktikájában rejlett. Miután a rajtnál elrontotta a startot, és két helyet is elveszített a nyitókör során, Norris egy kényszerpályára került. 18 körön át George Russell mögött ragadt, ezzel pedig Oscar Piastri, aki éppen Charles Leclerc-t üldözte, 5 másodperces előnyre tett szert vele szemben. Míg az ausztrál a Leclerc elleni harcra összpontosított, és a vezető helyért való küzdelem érdekében egy merész előzési kísérlet mellett döntött, Norrisnak nem maradt más választása, mint minél tovább a pályán maradni, és megpróbálni egy kiállással pozíciókat nyerni.
Andrea Stella, a csapatfőnök, elismerte, hogy a taktika a versenyhelyzet adta körülmények következménye volt, és nem volt előre megtervezve. "A mai alapstratégiánk a két kiállásra épült, és nem számítottunk arra, hogy egy kiállás elegendő lehet. Oscarral együtt egy jól kidolgozott két kiállásos stratégiát választottunk, és arra törekedtünk, hogy megelőzzük Leclerc-t az első megállónál. Ezt követően próbáltuk elhalasztani a második kiállását, hogy nagyobb időeltolódást érjünk el, és ezzel néhány tizedmásodpercet nyerjünk, hogy sikeresen megelőzhesse Leclerc-t. Végül ez a taktika bevált."
- magyarázta Stella, kiemelve, hogy az egy kiállás lehetőségét lényegében Norris teremtette meg a jó gumikezeléssel.
Norris egészen a 31. körig kihúzta az első etapját, és az impresszív köridőinek köszönhetően Leclerc és Piastri nem tudott teljesen felzárkózni a kerékcseréig: 3 másodperces előnyben fordult ki a kemény gumikért. Amikor visszatért a pályára, már a kerékcsereablak határán belül volt, 18,9 másodpercre a vezetőktől. A McLaren és Norris ekkor még úgy vélték, hogy a győzelem helyett csak a dobogós helyezésekért küzdenek.
A verseny ezen szakasza volt a legmeghatározóbb pillanat: Norrisnak ki kellett használnia a jelentős gumielőnyét, hogy a lehető legkisebbre csökkentse hátrányát, miközben ügyelnie kellett az abroncsok tartósságára is a verseny végéig. A 39. körben először Leclerc, majd egy körrel később Piastri is másodszor cserélt gumit. Ekkor Norris 14,1 másodperces hátrányban volt Leclerc-hez képest, míg a csapattársával szemben 12,5 másodperc volt a különbség. Piastri a 45. körben sikeresen megelőzte Leclerc-t – ezzel kezdődött az izgalmas üldözés. Piastri 14 környi gumielőnyben volt, és 12 másodperc hátrányt kellett ledolgoznia 24 kör alatt. Végül ezt teljesítette: 5 körrel a leintés előtt már DRS-t használhatott, és egy körrel a verseny vége előtt megkísérelte az előzést az első kanyarban, de túl messze volt, így nem tudta megelőzni riválisát.
A turbulencia túlzottan negatívan befolyásolta az autó teljesítményét, és a sebességkülönbség sem volt elegendő ahhoz, hogy megelőzhesse riválisát. "Két tizeddel közelebb kellett volna kerülnöm Landóhoz, de ez csak akkor lett volna lehetséges, ha ő hibázik. Minél inkább közelítesz hozzá, annál nehezebb a helyzet. A középső szektorban akár két-három jól sikerült kanyarral is felzárkózhatsz, de a következő kanyarban megfizeted az árát, mert a leszorítóerő már nem áll a rendelkezésedre" - részletezte Piastri.
Az ausztrál versenyző később belátta, hogy talán a verseny kezdetén nem kellett volna sietnie a kiállásával, és nem lett volna szabad ennyire agresszívan próbálkoznia Leclerc ellen. "Utólag könnyű a szavakat osztogatni" - fűzte hozzá.
Adódik a kérdés: hogyan illett a teljesen eltérő stratégia a McLaren egyenlőségi törekvéseibe?
Stella véleménye szerint, bár voltak eltérések, az esélyegyenlőség mégis megvalósult. "A McLaren Racingnél arra törekszünk, hogy kiemelkedő versenyzést nyújtsunk az F1 világában. Célunk, hogy mindkét versenyzőnknek lehetőséget biztosítsunk tehetségük kibontakoztatására és a személyes ambícióik elérésére, miközben figyelembe kell venniük a csapat érdekeit, a sportszerűséget és az igazságosságot, valamint tiszteletben kell tartaniuk egymást."
- töprengett a csapat vezetője.
Mit is jelentett az esélyegyenlőség a gyakorlatban? Stella rávilágított, hogy az eltérő stratégiák mögött az állt, hogy mind Piastri, mind Norris egyenlő eséllyel indulhatott el a kitűzött cél felé. Piastri taktikáját az határozta meg, hogy Leclerc-t szeretnék megelőzni, míg Norris a kritikus első kör után a helyzet stabilizálására összpontosított. "Oscar két kiállítása és azok időzítése kapcsán elmondható, hogy az első etap során a gumik már nem igazán működtek jól. Nem volt teljesen világos, mennyire lenne hatékony az elévágás, de érdemes volt megpróbálni. Még ha kint is tartottuk volna őt, ha a gumik nem bírják tovább, akkor az etap meghosszabbításával nem sokat nyerne."
Stella megjegyezte, hogy Piastri korábban lépett a pályára, mint ahogy Norris valódi versenyképességét a használt gumiján megfigyelhették volna.
Stella kiemelte, hogy miután a kocka már el volt vetve, Piastrinál az igazságosság jegyében próbálták megteremteni az ausztrálnak a lehető legjobb feltételt arra, hogy visszaelőzze Norrist a hajrában. Ezért nyújtották a 45. körig a második etapját. Ezt érezték a tökéletes időzítésnek ahhoz, hogy még maradjon elég köre a visszakapaszkodásra, de legyen annyival frissebb a gumija, hogy az biztosítsa az előzéshez szükséges tempófölényt.
"A verseny kimenetele pontosan úgy alakult, ahogy vártuk; a gumik teljesítménye lehetővé tette, hogy Lando akkor álljon ki, amikor szükséges volt. A második etapon a gumik állapota és az autó tempója olyan kedvező volt, hogy Oscar sikeresen megelőzte Leclerc-et. A két eltérő stratégia végül egyenlő esélyeket teremtett" - értékelte Stella a helyzetet.
Az üzenete röviden összefoglalva: az esélyegyenlőség nem kell, hogy azonosságot jelentsen, az eltérő stratégiai utak is lehetnek igazságosak.
A McLaren csapatában mindig is megvolt a szenvedély és a kitartás, és ezt a versenyzőik is jól érzik. "Továbbra is büszkék vagyunk Lando és Oscar teljesítményére. Ez valódi tiszteletadás a Forma-1-es versenyzés iránt. A McLaren értékrendje ezt tükrözi. Reméljük, hogy a két McLaren-pilóta között dől el a verseny, bár nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy a Ferrari is aktívan részt vett a győzelemért folytatott harcban a futam kétharmadáig. Izgalmas és szórakoztató második félév elé nézünk" - fogalmazott a McLaren csapatfőnöke.