A légiutasjogok új korszakába lépünk: Több millió utas sorsa forog kockán.

Késések, lemondások és elveszett csomagok – az utazás stressze gyakran nem ér véget a célállomásra való megérkezéssel. A repülőtéren eltöltött hosszú órák mostantól még inkább bosszantó élménnyé válhatnak az utasok számára. Az EU tagállamai csütörtökön szoros szavazással jóváhagyták azt a javaslatot, amely a meglévő utasjogok csökkentésére irányul. Az új szabályozás értelmében a járatkésések miatti kártérítés feltételei jelentős szigorításon esnek át. Eddig az uniós utasjogok rendszere viszonylag biztos védelmet nyújtott, lehetővé téve, hogy az utasok kártérítést kapjanak a kellemetlenségekért. Most azonban radikális változásokra lehet számítani, amelyek több millió utast érintenek: a tagállamok a kártérítési küszöbök emeléséről döntöttek, ami drasztikusan csökkentheti a jogosultak számát. Vajon valóban el fogják venni az utasok jogait, vagy csak egy új, nehezebb helyzetet teremtenek számukra?
Késések: Mennyit kaphatunk a jövőben?
A jelenlegi szabályozás szerint három órás vagy annál hosszabb késés esetén már jár a kártérítés, amely a repülési távolságtól függően 250 és 600 euró között mozog. Az új tervezet szerint azonban a küszöbértékek drámaian megemelkednek:
Rövid távú járatok (legfeljebb 3500 km): Csak négyórás vagy annál hosszabb késés esetén jár 300 euró kártérítés. Hosszú távú járatok: Csak hatórás vagy annál hosszabb késés esetén jár 500 euró átalánydíj.
A változás rendkívül aggasztó a fogyasztóvédők számára. "Az új küszöbértékek megfosztják a legtöbb utast a kártérítéshez való joguktól, mivel a legtöbb késés két és négy óra között van" - nyilatkozta Agustín Reyna, az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) főigazgatója. Becslések szerint az utasok akár 60 százaléka is hoppon maradhat.
A német ellenállás és a parlamenti vita egy izgalmas és összetett történeti esemény, amely mélyen beágyazódott a 20. századi politikai tájba. Az ellenállás különféle formái, a titkos csoportok tevékenységétől a nyílt lázadásig, mind azt a szándékot tükrözték, hogy megkérdőjelezzék a hatalmon lévők döntéseit és politikáját. A parlamenti csata, amely során a képviselők heves viták keretében próbálták megvalósítani elképzeléseiket, nem csupán politikai küzdelem volt, hanem a társadalmi értékek és normák megvédésének harca is. Az ilyen összecsapások során a különböző politikai irányzatok képviselői nemcsak szavakkal, hanem érzelmekkel is küzdöttek, hiszen a jövő sorsa múlhatott egy-egy szavazáson. A német ellenállás tehát nem csupán egy politikai mozgalom, hanem a társadalmi igazságosságért folytatott küzdelem szimbóluma is, amely tükrözi a demokratikus értékek iránti elköteleződést és az autoriter rendszerekkel szembeni fellépést.
A német kormány erőfeszítései Brüsszelben, hogy megőrizzék a háromórás késési szabályt, nem bizonyultak eredményesnek. A javaslat, amely előírta volna, hogy három órás, vagy annál hosszabb késések esetén - függetlenül a távolságtól - 300 eurós kártérítést kellene nyújtani, nem nyert támogatást.
Markus Ferber, CSU-s EU-képviselő élesen bírálta a tagállamok javaslatát: "A három óra iránymutatásként bevett gyakorlattá vált, és jó egyensúlyt képvisel az utasok érdekei és a légitársaságok operatív üzletmenete között."
Az új szabályok még nem véglegesek, és a tagállamok javaslatait legközelebb az Európai Parlament plenáris ülésén fogják megvitatni. Az európai parlamenti képviselők már most is számos bírálatot fogalmaztak meg. Jan-Christoph Oetjen, az FDP politikai képviselője "teljesen elfogadhatatlannak" és "gyenge kompromisszumnak" minősítette a tervezetet, míg a szociáldemokraták "teljesen téves prioritásokról" beszélnek. Amennyiben a Parlament elveti a javaslatot, a tagállamoknak új tervezeteket kell készíteniük.
Van jó hír is?
Bár a kártérítési küszöbök emelése aggodalomra ad okot, a lengyel közlekedési miniszter a kompromisszum jelentőségét hangsúlyozta. Az új szabályozás nem csupán a kártérítésekre vonatkozik, hanem több mint 30 új jogot is biztosít az utasok számára. A légitársaságoknak kötelező alternatív közlekedési lehetőségeket kínálniuk, valamint lehetőségük van átfoglalni az utasokat más légitársaságok járataira vagy vonatokra. Ráadásul a kártérítések kifizetési folyamata is egyszerűsödik, ami kedvezőbbé teszi az utazók helyzetét.
Kérdéses, hogy az újonnan bevezetett "javított" szabályozás valóban az utasok érdekeit képviseli-e, vagy csupán a légitársaságok terheit hivatott csökkenteni. A következő hónapok kulcsfontosságúak lesznek, hiszen az Európai Parlament döntései meghatározhatják, hogy a tagállamok figyelembe veszik-e az utazók jogait, vagy sem.