Elképesztő információk láttak napvilágot a Lázár János batidai kastélyához vezető úttal kapcsolatban.


Az Átlátszó portál megkereste a Magyar Közút Zrt.-t a Magyar Falu program keretében végrehajtott útfelújítások részleteivel kapcsolatban. Az eredmények nem okoznak meglepetést: a batidai munkálatok minősége és költségei messze felülmúlják a többi projektet. A Közút tájékoztatása szerint amennyiben elkezdik az algyői Tisza-híd bővítését, a frissen renovált, Lázár János kastélya felé vezető négy számjegyű mellékút ideiglenes kerülőútként szolgálhat. Lázár államtitkára említette, hogy a nagyfai börtön kezdeményezte a batidai út felújítását, viszont a kapcsolódó levelezést nem hajlandók bemutatni.

Kilométerenként mintegy félmilliárd forintot költött a Magyar Közút egy olyan négyszámjegyű mellékútra, melyen alig van forgalom. De az M43-asról éppen Lázár János építési és közlekedési miniszter batidai kastélyához vezet. A mintegy 3,3 milliárd forintos felújítás fontos részlete, hogy az erre az útszakaszra szánt pénz duplája annak, amit máshol ilyesmire elköltenek.

A portál cikkében felmerül a kérdés: Vajon létezik-e olyan részletes és átfogó munka az 50 milliárd forintot magában foglaló Magyar Falu program keretében, mint amit Batidán végeztek?

"A Magyar Falu Program keretében éves szinten, országosan 50 milliárd forint értékben 89 szakaszon, mintegy 250 kilométeren valósulhatnak meg teljes körű útfelújítási projektek. Társaságunk által üzemeltetett országos közúthálózaton ütemezetten elindultak a program első ütemében szereplő beruházások" - írja honlapján a Magyar Közút Zrt.

A leírás szerint "általánosságban az egyes projekteknél elmondható, hogy a szükséges helyeken új alapréteget építenek be a szakemberek, a lokálisan teherbírását vesztett felületeken a rossz burkolatot elbontják és új teherbíró pályaszerkezetet építenek be a kivitelezők. A pályaszerkezet cseréket követően kiegyenlítő réteg beépítésével a meglévő burkolat egyenetlenségei kerülnek megszüntetésre, majd erre a felületre új kopóréteget terítenek."

A Közút által említett, a Magyar Falu program megvalósított 50 milliárd forintnyi munkálat 250 kilométerre vetítve átlagosan 200 millió forint/kilométer árú felújítást jelentett 2019-ben. Mondhatnánk, hogy az infláció miatt 2024-re megdrágult az útfelújítás, de épp a közút most futó TOP-programjában a kilométer-költség 300 millió forint körüli.

Ezzel ellentétben a 4413-as úton kilométerenként meghaladta az 500 millió forintot a felújítási költség. A batidai kastélyhoz vezető, több mint 6 kilométeres útszakaszra a Közút összesen bruttó 3,3 milliárd forintot fordított.

Az Átlátszó közadatigénylés keretében az állami tulajdonú Közúttól kérte le a közleményük alapján, hogy pontosan mely utakat újítottak fel, és milyen részletességgel. A kapott táblázat szerint a Magyar Falu program első ütemében csupán néhány helyen történt pályaszerkezet-csere. Azonban ez nem összevethető azzal, ami Batida környékén zajlott - legalábbis Ambrus Kálmán előadásából, amely a XXIV. Közlekedésfejlesztési és Beruházási Konferencián hangzott el, ezt lehet sejteni.

Az "(Aszfaltburkolatú) útpályaszerkezet felépítése" című dián található információk szerint az "útpályaszerkezet" kifejezés magában foglalja a burkolatalapot és a burkolatot, amelyek több rétegből állnak.

Ami alatta található, az a földmű-szerkezet, míg Batidánál ezt eltávolították és újra cserélték. Az ilyen jellegű munka viszont nem szerepel az 50 milliárdos projektlistán.

A Magyar Közút Zrt.-től megkérdezték, hogy a Magyar Falu program I. ütemének 114 útfelújítását tartalmazó listájában mely felújítás hasonló műszaki tartalmú, mint a batidai 4413-as út.

Erre reagálva azt válaszolták, hogy "a dél-alföldi régióban, Csongrád-Csanád és Békés vármegye területén léteznek olyan kötött, térfogatváltozó altalajú zónák, ahol olyan útszakaszok találhatók, mint a 4413-as számú út. Az egyes projektek műszaki specifikációi mindig a konkrét útszakasz sajátos felújítási szükségleteihez igazodnak."

Vagyis nem neveztek meg egyetlen utat sem konkrétan, csak általánosságokat említettek.

Lázár János már 2022-ben jelezte, hogy szükség van az algyői Tisza-híd bővítésére. Ezt követően, 2024 júniusában bejelentette, hogy a kormány újból prioritásként kezeli a projekt megvalósítását.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) hivatalos weboldalán közzétett információk szerint a kapcsolódó útszakasz tervezési feladatai a következőket foglalják magukban: a jelenlegi 2×1 sávos főút fejlesztése 2×2 sávosra. A tervezési fázis során figyelembe kell venni a két végcsomópont kialakítását is, amelyeknek biztosítaniuk kell a keresztirányú közlekedés biztonságát, valamint a gyalogos és kerékpáros átjárók védelmét. Ezen kívül a 47. számú főút jobb és bal pályájának végleges vonalvezetését és forgalmi rendjét is meg kell határozni. A két híd megvalósításának ütemezése érdekében ideiglenes forgalmi terelések és rendek tervezése és engedélyezése is a Tervező feladatkörébe tartozik.

Az új híd megvalósítására a kormány nettó 1,2 milliárd forintos összeget fordít. A feladatot a tavaly nyáron kiírt közbeszerzés keretében az UNITEF'83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt. nyerte el. Lázár egy korábbi Facebook-bejegyzésében azt állította, hogy a tervek 2025-re elkészülnek.

A műszaki leírás hiánya miatt a részletek még nem állnak rendelkezésre. A 2007-es tanulmányterv alapján azonban felmerül, hogy amennyiben a hídépítés idején terelőútként használnák a batidai kastélyhoz vezető 4413-as utat, akkor...

Ehhez először egy aluljárót kell kialakítani, hogy a 47. számú főút forgalma zavartalanul áthaladhasson rajta.

A batidai kastélyhoz vezető, már felújított 4413-as út és a 47-es főút között egy több kilométer hosszú, elhanyagolt szakasz húzódik, amely a botrányos állapotával hívja fel magára a figyelmet. A burkolat minősége a 2000-es évek rekordárvíze után romlott le, és azóta sem történt érdemi helyreállítás. A Magyar Közút az Átlátszó megkeresésére úgy nyilatkozott, hogy a jövőben folytatni kívánják a felújítási munkálatokat, beleértve a 4413-as út és a Nagyfai Országos Büntetés-végrehajtási Intézethez vezető bekötőút közötti szakasz revitalizálását is.

Már készen állunk a kivitelezési tervünkkel.

"Az ön személyes hasznán kívül mi indokolja, hogy a batidai kastélyhoz vezető útra 3,3 milliárd forintot költsenek?" - kérdezte írásban tavaly ősszel a Parlamentben Vadai Ágnes (DK) Lázár Jánostól az útfelújításról szóló cikkünket idézve. Az építési és közlekedési miniszter helyett Ágh Péter államtitkár válaszolt, aki azt írta, hogy a Szegedi Fegyház és Börtön már többször kérte a rossz állapotban lévő útszakasz felújítását, amelyre most kerül sor. Ágh parlamenti válasza után az Átlátszó, tavaly szeptember végén kikérte az ÉKM-től azokat a levelezéseket, melyek azt igazolják, hogy a büntetés-végrehajtási szervezet már többször kérte az útszakasz felújítását, ám az adatigénylésre nem válaszoltak.

Related posts