Cikksorozatunkban bemutatjuk, hogy a nyári időszakban várható turbulenciák a repülőtereken milyen kihívások elé állítják az utazókat. A nyári főszezon közeledtével a légitársaságok és repülőterek már most igyekeznek felkészülni a várható zsúfoltságra és a

Megérkezett a nyári utazási szezon, és a repülőtereken idén is óriási forgalomra lehet számítani. A HungaroControl előrejelzése szerint az átrepülő forgalom 8-12 százalékkal, míg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér terhelése akár 15 százalékkal is megnövekedhet az előző évhez képest - olvashatjuk az Egek ura blogon. Érdekes adat, hogy idén januárban annyi repülőgép haladt át a magyar légtéren, mint hat évvel ezelőtt egy átlagos nyári hónapban. A repülőtér forgalma 2022 óta folyamatosan emelkedik, jelezve az utazási kedv felfutását.
Az utasforgalom emelkedésével párhuzamosan a HungaroControl több intézkedést is bevezetett. Kilenc új légiforgalmi irányító szerzett szakszolgálati engedélyt, tizenhárom szakember külföldről csatlakozott, emellett több korábban távozott munkatárs is visszatért. Szükség esetén a vezetők is részt vesznek az irányításban.
A Wizz Air szintén több változtatást hajtott végre, hogy elkerülje a nyári késéseket és járattörléseket. 0-24 órás készenléti akciócsoportot állítottak fel, amely a különböző részlegek - például az ügyfélszolgálat, a földi kiszolgálás és a kommunikáció - közötti együttműködést segíti. A főbb repülőtereken tartalék személyzet áll készenlétben. Reggelente a járatok nem egyszerre indulnak, hanem szétosztva, hogy megelőzzék a láncszerű késéseket. Bővítették a flottát, egyszerűsítették a menetrendet és új útvonalakat indítottak, hogy könnyebb legyen a kieső járatokat pótolni. Az alkalmazásban és az ügyfélszolgálati csatornákon egyre több az automatizáció. Előnyt élveznek a heti egy-két alkalommal közlekedő nyaralójáratok is, például a görög és spanyol úti célok.
- nyilatkozott Bokor Péter, a Késettagépem.hu munkatársa. Hozzátette: "Itt volt már az ideje, hogy a légitársaság lépéseket tegyen." Véleménye szerint hasznos, hogy a reggeli csúcsforgalmat elnyújtják, még ha ez azt is jelenti, hogy bizonyos járatok már fél hatkor elindulnak. Kiemelte, hogy a ritkábban közlekedő járatok előnyben részesítése is javíthatja az utasok helyzetét, hiszen ezek kiesése különösen nagy kellemetlenségeket okozna.
A szakértő véleménye szerint a személyes ügyfélszolgálatok terén nem tapasztalható fejlődés, és a jövőben sem valószínű, hogy változás következne be. Úgy gondolja, hogy a telefonos ügyfélszolgálatok megfelelő működése esetén nem is lenne szükség a személyes jelenlétre. Példaként említette, hogy "nem minden légitársaság kínál anyanyelvi ügyfélszolgálatot az utasoknak; a Lufthansát és a Ryanairt például hiába próbálnánk meg magyarul elérni." Hangsúlyozta, hogy "az angol nyelvtudás nagyobb biztonságot nyújt, de a fordítóprogramoknak köszönhetően chatelni magyar nyelven is lehetséges." Ezen kívül kiemelte:
A légi utasok jogainak védelmét az EU 261/2004/EK rendelet biztosítja. Az utasok a légitársaságok ügyfélszolgálatával a weboldalukon vagy mobilalkalmazásukon keresztül léphetnek kapcsolatba. Hasznos lehet előre elmenteni a légitársaság telefonszámát, amennyiben rendelkezésre áll. Például a Wizz Air kínál egy ingyenes és egy budapesti normál díjas hívószámot a weboldalán, amelyeket járatkésés vagy törlés esetén használhatunk.
A Your Europe nevű hivatalos EU-s oldalon minden uniós nyelven elérhető tájékoztatás segíti az utasokat jogaik megismerésében, és van egy ingyenesen letölthető mobilalkalmazás is, amely hasznos lehet utazás közben.