A lány, aki kitüntetéssel végezte el az iskolát, most bíróságra viszi az intézményt, mert hiába a dicsérő bizonyítvány, nem tud írni és olvasni.

Egy frissen érettségizett amerikai lány tapasztalatai szerint az iskola nem nyújtott számára adekvát oktatást, és a tanárok figyelmen kívül hagyták a tanulási nehézségeit, ami odáig vezetett, hogy képtelen volt írni és olvasni. Ezen okok miatt úgy döntött, hogy bírósághoz fordul ügyének érvényesítése érdekében.
Aleysha Ortiz kezei remegtek, ahogy a hivatalos levél borítékját óvatosan felbontotta. A papírra írt szavak reménye új világokat nyithattak volna meg előtte, hiszen egy egyetemi ösztöndíj ígéretét hordozták magukban. Ám hiába merült el a sorok tengerében, azok csak összefolytak a szeme előtt, mint egy festmény, amelyet elmosott az eső. A 19 éves lány, aki büszkén viselte a kitüntetést, amit egy amerikai középiskolában szerzett, most mégsem tudott felfogni egyetlen mondatot sem, és az álmok helyett csak a kétségbeesés szorítása maradt.
A Puerto Ricóban született Aleysha Ortiz mindössze 5 éves volt, amikor családja úgy döntött, hogy New York környékéről Connecticutba költözik, abban a reményben, hogy a helyi iskolarendszer jobban tud segíteni a kislány tanulási nehézségein. Az amerikai állam fővárosának számító Hartford állami iskolájában kezdte meg tanulmányait, ahol nemrégiben sikeresen leérettségizett. Most azonban Aleysha azzal a komoly váddal állt elő, hogy az iskola nem biztosított számára megfelelő oktatási környezetet, és a tanárok figyelmen kívül hagyták az írás-olvasási nehézségeit.
Úgy vélem, hogy nekik tizenkét év állt rendelkezésükre. Most pedig elérkezett az én pillanatom.
A CNN-nek adott nyilatkozatában a lány kifejtette, hogy gondatlanság címén perli a hartfordi oktatási tanácsot, valamint a gyógypedagógiai ügykezelőjét, Tilda Santiagót. A vádak szerint Santiago rendszeresen megalázta őt mások előtt, és az iskola nem tett meg minden szükséges intézkedést a helyzet orvoslására.
Szerinte a tanárai és az iskola vezetősége éveken keresztül figyelmen kívül hagyták a problémáit, és csupán átkonvertálták a következő osztályba anélkül, hogy bármilyen segítséget nyújtottak volna az alapok elsajátításában. Emellett a zaklatás, amelyet elszenvedett, mélyen megviselte lelkileg. Jelenleg hárommillió dolláros kártérítést követel az érzelmi és pszichológiai sérüléseiért. Az iskola viszont elutasítja a felelősségvállalást, hangoztatva, hogy minden lehetséges támogatást megadtak számára.
Az eset arra mutat rá, hogy az amerikai oktatási rendszer számos hiányossággal küzd, különösen a sajátos nevelési igényű tanulók jogainak védelme terén. Emellett felmerül egy aggasztó kérdés is: hogyan lehetséges, hogy valaki kitűnő érettségi eredményeket érhet el, miközben alapvető készségeket nem sajátított el?