Egy újonnan megjelent kamera rávilágít az egyik leggyakoribb vezetői tévedésre.

Szlovénia tesztel egy rendszert, ami felhívja a sofőrök figyelmét a biztonságos követési távolság betartásának fontosságára
A balesetek megelőzésében a gyorshajtás mellett kulcsszerepet játszik a megfelelő követési távolság betartása is, amely gyakran elmarad. Sajnos a magyar autósok körében elterjedt a centiméterekre való közlekedés, ahol sokan a másik járműhöz közel haladva, szinte ráhúzódva autóznak. Ha hirtelen fékezni kell, gyakran csak a reflexeikre támaszkodhatnak, ami a balesetek kockázatát jelentősen növeli. A belső sávban való agresszív előzési szándék is hozzájárul a feszültséghez az utakon, így érdemes lenne körültekintőbben viselkedni a közlekedés során.
A legtöbb ráfutásos baleset ezért következik be, pedig a modern technika már több módot ad a sofőrök figyelmeztetésére.
Most Szlovéniában vetettek be egy új rendszert, anem megfelelő követési távolságot betartó járműnél a kijelző figyelmeztet, megfelelő távolságnál pedig egy zöld pipa jelenik meg.
A kísérleti rendszer valamivel bonyolultabb, mint egy klasszikus Traffipax. Két fő elemből áll: egy kamerából számítógéppel és egy kijelzőből, amelyet általában körülbelül 100 méterre helyeznek el a kamerától. A kamera egy előre meghatározott virtuális mezőben érzékeli a jármű helyzetét, és figyeli az áthaladást egy adott ponton. A rendszer az áthaladás után várja a következő közlekedőt, és méri az eltelt időt.
Amennyiben az időintervallum kevesebb mint két másodperc, a kijelző azonnali figyelmeztetést küld, jelezve, hogy a távolság nem felel meg a biztonsági előírásoknak. Ezzel szemben, ha a távolság megfelelően van tartva, a rendszer elismerően értékeli a vezetőt. A figyelmeztetést vagy a dicséretet egy könnyen érthető piktogram formájában jelenítik meg, amely világosan kommunikálja a vezető számára, hogy milyen mértékben tartotta be a szabályokat.
A rendszer képes rögzíteni és archiválni a mért adatokat, amelyeket később statisztikai elemzésekhez használnak fel. Ez a folyamat lehetővé teszi az olyan részletes elemzések elvégzését, amelyek segíthetnek a forgalomcsillapító infrastruktúra hatékonyabb megtervezésében.
A már működő tesztkijelzők kezdeti hatása figyelemre méltó volt, hiszen 30-35%-kal növelték a biztonsági követési távolságot az első hónapok során. Noha a hatékonyság az idő múlásával csökkent, átlagosan még mindig 25%-os javulást sikerült elérni. A szlovén közlekedésbiztonsági hatóság most azon fáradozik, hogy ezt a rendszert országos szinten is bevezesse. A jövőben pedig tervezik olyan fejlett kijelzők alkalmazását is, amelyek képesek egyszerre mérni a járművek sebességét és a követési távolságot!