Az autó, amely végzetes sorsot szánt James Deannek: mítoszok szövik körül az elátkozott Porsche történetét.


Az autó egyes alkatrészei hitelesítéssel rendelkeznek, és a tulajdonosok birtokában maradtak, ám a hírhedt "James Dean-átok" már nem kísérti őket.

James Dean rendkívüli büszkeséggel viselte új autóját, amelyet nemcsak a teljesítménye, hanem a beceneve miatt is szeretett: a "Kis Gazember" feliratot büszkén festette a karosszériára. Két nappal később, amikor bemutatta a járgányt színésztársának, Alec Guinnessnek, az azonnal megjegyezte, hogy a kocsi valamiért baljós aurát áraszt.

Egy különös érzés kerített hatalmába, amikor azt hallottam, hogy egy szinte ismeretlen hang azt súgja nekem: kérlek, ne ülj ebbe az autóba... Ha mégis megteszed, egy hét múlva már nem leszel közöttünk - olvasható Guinness emlékirataiban, ahogy azt az auto-swiat.pl is megemlíti.

James Dean utolsó útja Los Angelesből a kaliforniai Salinas felé vezetett, ahol egy autóverseny várt rá. A fiatal színész, aki éppen befejezte az "Óriás" című film forgatását, szenvedélyesen imádta a motorokat és a sportautókat, hónapok óta részt vett versenyeken. Az út, amely előttük állt, 600 kilométer hosszú volt, és Rolf Wütherich, a szerelője is vele tartott. Alig 100 kilométerre az úti céltól Dean autója, egy könnyűsúlyú Spyder, összeütközött egy balra kanyarodó Ford Tudorral, amelyet egy 23 éves diák, Donald Turnupseed vezetett. Dean, aki mindent megtett, hogy elkerülje a balesetet, sajnos sem elég időt, sem megfelelő teret nem kapott a manőverezéshez. Az ütközés elkerülhetetlen volt, és a Spyder nem állhatott ellen a masszív Tudor erejének, így az autó a levegőbe repült, hirtelen véget vetve a fiatal színész életének és karrierjének.

Szemtanúk szerint James Dean Porschéja kétszer-háromszor megpördült, mielőtt egy árokba csapódott. Wütherich kirepült az autóból, de a 24 éves színésznek, akinek a lába a kuplung- és a fékpedál közé szorult, esélye sem volt. Mielőtt a kórházba értek volna vele, meghalt.

A tragikus baleset után a "Kis Gazember" gyorsan elátkozott autóként híresült el. A "James Dean-átok" eredete George Barrishez, egy szerelőhöz vezethető vissza, aki először vásárolta meg a balsorsú autó maradványait, amit 1956-ban állított ki nyilvánosan, amikor nyilvánvalóvá vált, hogy az újjáépítése túl költséges lenne. Barris volt az első, aki beszámolt a megsemmisült autó körül történt rejtélyes balesetekről. A roncs állítólag rácsúszott a kiállítás egyik látogatójára, a garázs pedig, ahol tárolták, leégett, így a Porsche romokban hevert.

Később - egy ma már híres legenda szerint - a "Kis Gazember" alkatrészeivel felszerelt autókról azt mondták, súlyos és rejtélyes balesetekben, köztük halálos kimenetelűekben is érintettek. Néhány évvel később maga a roncs is rejtélyes módon eltűnt. Legalábbis George Barris ezt állította az 1974-es "A Csillagok Autói" című könyvében. A "James Dean: At Speed" szerzőjének más a véleménye. Lee Raskin azt állítja, Barris történetei a szenzációhajhászás eszközei. Barris azt is állította, hogy több autót is áttervezett a néhai színész számára, ami Raskin, illetve Dean versenytársa és barátja, Lee Bracker szerint nem igaz. Az író csak egyetlen halálos kimenetelű balesetet tudott megerősíteni, amelyben egy "elátkozott alkatrészekkel" rendelkező autó volt érintett. És mi a helyzet a "Kis Gazember" roncsának eltűnésével? Raskin szerint Barris állítólag maga ártalmatlanította a roncsot, amikor az autórajongók és a sötét történeteket mesélők elvesztették az érdeklődésüket, és már veszteségessé vált megtartani.

Úgy tudni, a balsorsú Porsche 550 Spyder egyes alkatrészei - a sebességváltó és a motor - új tulajdonosok kezében vannak, és a hitelességüket a sorozatszámok igazolják. Az illinois-i Historic Auto Attractions múzeum tulajdonosai azt mondják, elloptak egy karosszériaelemet a roncsból, a Volvo Autómúzeum pedig állítólag a "Kis Gazember" egyik ajtaját őrzi. Úgy tűnik, a "James Dean-átok" már távol marad ezektől a helyektől.

A Porsche 550-et 1953 és 1956 között készítették a stuttgarti üzem falai között. A modellt kupé és spyder, azaz nyitott kivitelben is megálmodták, mindkettőt egy 1,5 literes, négyhengeres, léghűtéses boxermotor mozgatta.

Related posts