ASUS Prime GeForce RTX 5070 Ti teszt - a győzelem küszöbén Az ASUS Prime GeForce RTX 5070 Ti megjelenésével egy új korszak nyílik a játékosok és a grafikai teljesítmény iránt érdeklődők számára. Ebben a tesztben alaposan szemügyre vesszük, mit is kínál e


Csúcskategóriás vonásokkal, felemás fogadtatásban részesülő technológiákkal és okos tervezéssel érkezik megmérettetésünk szereplője. A kezdet ígéretes, a célvonalhoz érkezve azonban csak a bukás marad.

Az új GeForce-generáció megítélése az elődökéhez hasonlóan igen hullámzóan alakul az első hetekben, hónapokban. Ha visszaemlékszel, az RTX 40-es széria bemutatkozásánál a 4080-as variáns 12 GB-os kiadása okozott elég kellemetlen perceket az Nvidia számára. Az első körben törölt, majd később 4070 Ti-ként újjászülető termék végeredményben kiharcolta a helyét a kínálatban, a kialakult kommunikációs megbicsaklásra pedig ma már csak legyintünk egyet.

Nem biztos, hogy könnyen elfelejtjük a Blackwell architektúrával kapcsolatos, erősen vitatható marketingüzeneteket és magyarázatokat, amelyek a negyedik generációs DLSS-hez köthetők. Úgy tűnik, hogy az árazási anomáliák már az értékesítési lánc alapvető részévé váltak. Miért is olyan aggasztó ez? Mert a "nekünk fontosak a gamerek" kijelentés már nem más, mint üres frázis, ami valahol a távolban lebeg. Eközben az Nvidia mindenáron igyekszik minél több képkockát a szemünk elé tárni, hogy ezzel elnyomja a negatív visszajelzéseket.

A GeForce RTX 5070 Ti érkezése egy különleges hangulatot teremt, hiszen egy újabb ígéretes grafikus kártyáról van szó. Első pillantásra úgy tűnik, hogy valóban egy remek választás lehet, azonban a valódi kihívások a funkciók közötti kommunikációban, néhány kezdeti problémával való megküzdésben, illetve a sajtó számára megálmodott ajánlott árak körüli vitákban rejlenek.

Jogosan merül fel a kérdés, hogy az új RTX kártya melyik felsőkategóriás termékcsaládhoz hasonlítható. Ez már az a szint, ahol a korábbi generációs modellek és a versenytársak legutóbbi példányai is versenyeznek, miközben a GPU architektúrája az 5080-as szériából származik. Az Nvidia gondoskodott róla, hogy az újdonságnak legyen piaci helye: az RTX 4080 és a Super verziók fokozatosan eltűntek a boltok polcairól, csupán néhány megmaradt darab található még. Eközben az AMD aktívan kihívja a versenyt, hiszen az RX 7900 XT és XTX modellek erős konkurenciát jelentenek, különösen az utóbbi nagyobb VRAM-jának köszönhetően, ami hosszú távon is biztosabb választás lehet.

Aztán jön a DLSS, és minden átformálódik. Az eddigi összehasonlítások hirtelen értelmüket vesztik, a grafikonok teljesen új fényben tűnnek fel, és igazából mindegy, hogy éppen milyen néven fut az új GeForce; a képkockák beszélnek. Persze, ez az egész attól függ, honnan szemléljük a dolgokat, mert...

A Multi Frame Generation most éppen megosztja a PC-s közösséget:

Sokan lelkesednek érte és rajonganak a teljesítményéért, míg mások hevesen ellenzik a trükköt, amit felvonultat. Az igazság valahol a két véglet között húzódik, de ettől függetlenül nem egyszerű feladat megítélni az RTX 5070 Ti valódi képességeit.

Az RTX 5080-as grafikus kártya valóban lenyűgöző, hiszen a letiltott számolóegységek révén ott helyezkedik el a piacon, ahol eddig a hagyományos RTX 4080 dominált. Ez annyit jelent, hogy teljesítménye valamivel felülmúlja az RTX 4070 Ti Super-t, de még mindig biztonságos távolságban áll az RTX 5080-tól, más néven RTX 4080 SUPER II-től. A műszaki jellemzők alapján a kártya kiváló választás lehet, mivel a számítási teljesítménye képes kielégíteni a legtöbb gamert, hiszen 16 GB VRAM-ot kínál, és ha szükséges, a lenyűgöző vizuális trükközéseket is képes megvalósítani. De miért érezhetünk mégis némi aggodalmat? Először is, érdemes alaposabban szemügyre venni az Asus által készült modellt, mivel a videokártya, bár általában jól sikerült, néhány apróbb hibát is hordoz magában.

Kifejezetten örültünk annak, hogy az újdonság ezúttal nem a szétgyúrt ROG vagy TUF Gaming verzióban érkezett hozzánk. Az extra funkciók szépek és jók, de többen örülnek annak is, ha a kártya méretei végre nem túlzóak, és mini-ITX-es álom PC építésénél is számba vehető. A Prime felszereltségen látszik, hogy elsősorban a praktikumra gondoltak a tervezése során, a 2,5 kártyahelynyi térfogatban minden lényeges elem megtalálható. Például a remek háromventilátoros hűtés, ami ugyan nem annyira komplex és robusztus, mint drágább társain, de erre a GPU-ra bőven megfelelő.

A légkavarók optimalizálása lenne a következő lépés, mivel a Performance BIOS használata során néha meglepően zajosak lehetnek. Ugyanakkor a hőmérsékletek tekintetében komfortosan maradunk, és nem lépjük át a kritikus határokat.

Megoldás a Quiet (Csendes) mód aktiválása, amiben a Prime szuperhalkká válik, de ha már felsőkategória, akkor sokan nyilván a maximumot akarják kipréselni a frissen beszerzett portékából. A hűtőhöz írható fel pozitívumként az új hűtőközeg használata a GPU és a bordázat között, a fázisváltós anyag jobb hőátadást és tartósságot kínál; legalábbis a gyártó állítása szerint. Az biztos, hogy a korábbi pasztázás több esetben nem teljesített jól, az új Asus kártyák ezen a téren is bizonyíthatnak.

Az üzemfrekvenciák terén nem érhet meglepetés, hiszen a versenytársak hasonló teljesítményű kártyái is közel azonos órajelekre képesek. A boost órajel 2900 MHz, amely kellemes alapot biztosít, és némi finomhangolással akár 3 GHz fölé is emelheted a teljesítményt. Fontos kiemelni, hogy a kártya nem szenved túlzott terheléstől, mivel a gyárilag meghatározott 300 W-os fogyasztási korlátot csak minimálisan kell túllépni ehhez. Az üzem közbeni egyéb paraméterek is stabilak maradnak. Ez részben az Asus mérnökeinek köszönhető, hiszen a GPU maximális hőmérséklete ritkán lépi át a 70 Celsius fokot, a GDDR7 memóriamodulok pedig szintén nem mutatnak szokatlanul magas hőmérsékletet. Sajnos ebben a konfigurációban nem érhető el a GPU Tweak hőtérképe, és a tápellátás valós idejű monitorozására sincs lehetőség, de mivel itt nincsenek extrém határértékek, a kábelezés miatt sem kell különösebb aggodalommal lenned.

Egyébként lenne miért, a csúcsmodelleknél sajnos megint előjöttek a csatlakozókat érintő leolvadásos jelenségek, a formátum pedig az RTX 5070 Ti-nél sem tér el. Régebbi tápegységek tulajdonosai a kártya dobozában található átalakítókábelt használhatják (3 db 8 tűs PCIe-csatlakozásra építve), az új tápok esetében pedig célszerű arra a típusra bökni a vásárlás során, ami ATX 3.1 szabványt támogat. Nem kell félni, pláne megijedni, de az is biztos, hogy ez a 12-tűs új kábelszabvány rettentő nehezen válik üzembiztossá.

A ROG Astral GeForce RTX 5080 sebességét bemutató cikkünkben nem említettük, mert úgy véltük, átmeneti és egyedi problémáról lehet szó. A sajtómegjelenések java a referenciakártyáknál jelzett szokatlan működési rendellenességeket, a teszt publikálásig pedig nem kaptunk visszajelzést sem a tesztkonfigurációban használt alaplap gyártójától, sem az Asus-tól. Mint később kiderült, a kérdéseket nem is feléjük kell intézni, az Nvidia oldalán keresendő a válasz, illetve most már kijelenthető: a hibajavítás.

Erre pedig mihamarabb szükség van, mert a tesztalanyunk sem működött problémamentesen az X870E lapkakészletet használó alaplapban. Kizárólag akkor bootolt megfelelően, mikor manuálisan PCIe 4.0-ra állítottuk a bővítőhely működését. Tipikus átmeneti megoldás, a végleges gyógyírról azonban egyelőre nincs hírünk. Fontos megjegyezni, hogy nem minden konfigurációban jön elő a hiba, a Ryzen 7 9800X3D+AMD X670E/X870E platformot használók azonban legyenek körültekintőek vagy türelmesek. A teljesítményre nincs észrevehető hatással ez a kis beállítási változtatás, de ettől még nem néz ki jól a tünet, és csak szaporítja a negatívumok listáját.

A használat során nem értek váratlan meglepetések; a kártya rendkívül könnyű, főleg a zászlóshajókhoz viszonyítva, így a telepítéshez nincsenek szükséges kiegészítők. Ha azonban azt várod, hogy a kártya valamilyen módon fokozza a precízen beállított RGB világítást, csalódás érhet, mert a Prime nem fog ebben segíteni. Gondolj rá úgy, mint az Asus "referenciakártyájára", amely elsősorban a grafikus teljesítményre összpontosít, és mindent megad ahhoz, hogy az Nvidia által megkövetelt sebességet elérhesd játékokban és más alkalmazásokban.

Generációk óta ugyanaz a forgatókönyv ismétlődik: a csúcsmodellek néha elképesztő teljesítménnyel rukkolnak elő, és mindenki ámuldozik a számadatok láttán. Azonban ahogy lejjebb haladunk a termékpalettán, minden egyes megahertz és képkocka precízen meg van határozva. Most sem történt másként, az RTX 5070 Ti nem a rekordok döntögetésére született, hanem sokkal inkább a termékportfólió bővítésének szolgálatába állt. Ráadásul, ha visszatekintünk a korábbi 70-es modellekre és azok kezdeti árazására, világosan látható, hogy az Nvidia elkezdte felfelé mozgatni a felső kategória belépőszintjét.

Az árakról még beszélünk, most essen szó a teljesítményről. Mit is lehet erre mondani? Ha csak azt nézed, hogy a közvetlen elődhöz képest mire képes a kártya, akkor végül is járhat a zöld pipa. Az RTX 5080-hoz mért lemaradás nagyjából az RTX 4080 szintjére elég, ami egyébként azt is jelenti, hogy a Radeon RX 7900 XTX-hez közel teljesít az újdonság. Játéktól és ray-tracing módtól függ, hogy mennyire kicsik az eltérések, és picit halkan még azt is mondanánk, hogy RTX 4070 Ti-ről is megéri az upgrade.

Ahogy a közelmúltban bemutatott RTX 5080-as cikkünkben is említettük, a DLSS4 és a több képkocka generálásának együttes alkalmazása valóban forradalmi változásokat hoz, amelyek még az RTX 4090-et is nehéz helyzetbe hozhatják a technológiák maximális kihasználása során. Ha pedig valakinek a teljesítmény a legfontosabb, akkor a támogató játékokban tapasztalható hatalmas növekedés egyértelműen lenyűgöző. Azt is várhatjuk, hogy egyre több játékcím fogja alkalmazni ezt az új, izgalmas képkocka-generálási trendet.

Egészen hihetetlen, hogy az ún. "kamu képkockák" balhét elhalványítja egy másik, a teljes RTX-kínálatra jellemző probléma. Nem újkeletű a jelenség, csak amíg korábban kvázi mindenki egyetértett abban, hogy a nyerészkedők srófolják fel a minimális készletmennyiség miatti árakat, addig most az első perctől az Nvidia az, aki "érdekesen" keveri a kártyákat.

A válasz egyszerű: jelen körülmények között pont elég, ha csak nézegeted a bolti kínálatot, és legfeljebb elmorogsz pár szitokszót a látottak miatt. Már ha egyénként látsz bármit is készleten, aminek típusjelzésében az 5070-es szám szerepel. Jó ez a Blackwell architektúra, csak nagyon úgy fest, hogy a harmadik variáns kapcsán is igaz, hogy ez bizony egyelőre csak papíron létezik. Túlzásokba esünk? Nem igazán, nézd csak meg a hazai webshopok kínálatát.

Azon túl, hogy gyakorlatilag nincs kártya, az árak egészen extrém mozgásokat mutatnak. És főleg ez utóbbi, amiért most igazán lehet haragudni az Nvidiára. Kezdjük ott, hogy az ún. ajánlott végfelhasználói ár nagyobb kamu, mint a DLSS Multi-Frame Generation. A 749 USD-s ajánlott árat sehol sem sikerült betartani, ami viszont nagyobb baj, hogy az első tesztek publikálásakor egyes gyártók még ezt, az egyébként kedvezőnek mondható összeget kommunikálták, másnapra viszont a 900 USD-s szint vált érvényessé.

Megértjük, hogy az MSRP árszinten az Asus és a többi gyártó sem képes megfelelő árrést kialakítani, de ez az érvelés nem indokolja a módszer alkalmazását. Ha a hazai piacra tekintünk, a tesztalany 469.990 Ft-os áron startol, viszont jelenleg sehol sem elérhető, így várnunk kell az első szállítmányokra. Az egyik hivatalos Nvidia partnernél az MSI Ventus 3X modell ára már 529.990 Ft, míg más helyeken az árakkal kapcsolatban egyelőre nincsenek információk. Az a tény, hogy egy személy csupán egy példányt vásárolhat, jól tükrözi a piaci helyzet valóságát.

Jelenleg nincs mit vásárolni, és ha lenne is, az árak miatt nem ajánlott a vásárlás. Úgy hírlik, hogy márciusra rendeződhetnek a készlethiányok, de erősen kétséges, hogy az árak hirtelen csökkenésnek indulnak. Az Inno3D által bejelentett 379.990 Ft-os előrendelési ár valamennyi reményt nyújt, ám sajnos a megjelenési dátum továbbra is kérdéses. A GeForce RTX 5070 Ti eddig ígéretes felsőkategóriás modellnek tűnik, de a tényleges teljesítményét csak egy tesztkártya tudásának felfedése után ismerhetjük meg. A felhasználók, különösen azok, akik frissítést terveznek, most katasztrofális helyzetben érzik magukat, és a hírek szerint a normál RTX 5070-tel kapcsolatban sem várható sok pozitív fejlemény.

Related posts