Ha baleset ér, és éppen nincs nálad a baleseti bejelentő, ne aggódj! Online is lehetőséged van kitölteni a biztosítási lapot, így gyorsan és egyszerűen rögzítheted az eseményeket.

Borzasztó nagyot drágulhat ez a népszerű ital: érdemes lesz betárazni belőle
Csak azok tehetik meg, hogy legálisan járják az utakat, akik rendelkeznek érvényes jogosítvánnyal, amely garantálja, hogy ismerik és követik a KRESZ előírásait. Még a legképzettebb vezetők is belefuthatnak hibákba vagy navigációs bakikba, ami esetleg csak a járművet érinti. Ilyen helyzetekben sokan előkapják a baleseti bejelentőt (a jól ismert kék-sárga lapot), de ha ez éppen nincs kéznél, akkor sem kell kétségbeesni.
Az utakon mindig ébernek kell lennünk, mert egyetlen másodperc elegendő ahhoz, hogy a helyzet drámaian megváltozzon. Talán éppen a GPS-beállításokon ügyködsz, hogy más útvonalat válassz, vagy csak egy gyors üzenetet szeretnél elolvasni, de éppen akkor teremtődik egy veszélyes szituáció. A balesetek jelentős része sajnos a GPS használatából fakad: egy 2023-as tanulmány szerint az Egyesült Államokban ezek a figyelmetlenségek több mint 200 ezer autóbalesethez vezetnek, és sajnos sok esetben tragikus következményekkel járnak.
Magyarországon sem túl fényes a helyzet, 2022-es statisztikák szerint Európán belül a 8. helyet foglalja el hazánk az autóbalesetek gyakorisága szempontjából, ami szomorú eredmény. Az egyik leggyakoribb baleseti ok, a sebességhatár túllépéséből fakad (nem csoda, hogy most már megsokszorozták a VÉDA-kapukat), és az esetek túlnyomó részét az 50 év feletti korosztály tagjai okozzák.
Személyes tapasztalataim alapján, amelyek 2013 óta gyűltek össze, mióta jogosítvánnyal rendelkezem és rendszeresen vezetek, úgy látom, hogy a balesetek többsége a következő tényezőkre vezethető vissza: a jelzés nélküli sávváltás, a záróvonal átlépése, a hirtelen és indokolatlan fékezés, valamint a jelzés nélküli kanyarodás. Fontos megemlíteni, hogy sávváltás során nem elegendő csupán a visszapillantó tükörre pillantani; elengedhetetlen, hogy kitekintsünk az ablakon is, hiszen a holttérben akár más autók is tartózkodhatnak. Ez a szabály tolatáskor is érvényes, ám sokan hajlamosak elfeledkezni róla. Emellett a fáradt vezetés is komoly kockázatot jelent – kattints ide a részletekért!
Bármilyen sajnálatos is a helyzet, a múlt eseményeit nem tudjuk megváltoztatni, így a legjobb, ha a lehető leghamarabb a megoldásra fókuszálunk. Amennyiben egyik fél sem hajlandó elismerni a felelősséget, a konfliktus vagy nézeteltérés könnyen kialakulhat. Ilyen esetben a rendőrség és a bíróság bevonása válhat szükségessé a helyzet tisztázása érdekében.
Jobb esetben világos, hogy ki a vétkes, aki önszántából ezt be is ismeri. Ilyenkor jön képbe a kék-sárga baleseti bejelentő, ami sokak kesztyűtartójában lapul. Ha pedig ez nincs így, akkor a balesetet be lehet jelenteni az E-kárbejelentő applikáció segítségével is. Figyelem: ezt minden esetben csak megbízható forrásból töltsd le, lehetőleg Google Play, App Store vagy AppGallery oldaláról.
Ez az applikáció, amelyet a Magyar Biztosítók Szövetsége fejlesztett ki, egy intuitív felületet kínál, amely szinte úgy működik, mintha egy digitális változata lenne a hagyományos sárga-kék baleseti bejelentőnek. A kitöltési folyamat teljesen világos és érthető, így bárki könnyedén elvégezheti. A bejelentést követően a károsult a megszokott időkereten belül kapcsolatba lép a biztosítóval, míg a balesetet okozó félnek fel kell készülnie arra, hogy a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítása díja emelkedni fog.
(Képek forrása: Getty Images Hungary)