A globális designszakma ismét Budapestre figyel – a második Point of View konferencián az OpenAI is részt vesz! | szmo.hu


Súlyos vészhelyzetet eddig csak ritkán okoztak, de nem szabad kísérteni a sorsot - mondják a légitársaságok, amelyek maguk szigorítják a fedélzetre vitt power bankokra és akkumulátorokra vonatkozó szabályokat.

Nemrég kiderült, hogy azon a dél-koreai utasszállító repülőgépen, ami januárban égett ki egy puszani kifutón, egy utas power bankja okozta a tüzet. Ezért és általában az akkumulátorok tűzveszélyessége miatt most új előírásokat vezetnek be a repülőgépeken. A szabályok olyan hordozható elektronikai cikkekre vonatkoznak, amelyekről az átlag utasok nem is sejtették, hogy komoly kockázatot hordozhatnak. A légiközlekedés legnagyobb szereplői még azelőtt lépnek, hogy súlyos katasztrófa történne.

Eddig talán kevesen gondoltak arra, hogy a hordozható elektronikai eszközeink komoly veszélyforrást jelenthetnek. A világ különböző pontjain egyre több eset bizonyítja, hogy a lítium-ion akkumulátorok, sőt, még egy látszólag ártalmatlan power bank is elegendő lehet ahhoz, hogy légikatasztrófát okozzon. Egy különösen megdöbbentő példa erre az a baleset, amely a dél-koreai Puszan Gimhae Nemzetközi Repülőterén történt: egy Airbus gyulladt ki a kifutón, szerencsére még a felszállás előtt, így a katasztrófa elkerülhető volt, de a helyzet figyelmeztető jel a számunkra.

A januári baleset következményeként egy teljesen kiégett utasszállító repülőgép maradt hátra, és ezzel párhuzamosan új szabályok is születtek. Ezeket egyelőre csupán ázsiai légitársaságok alkalmazzák, de várható, hogy hamarosan világszerte el fogják terjeszteni őket.

A Puszani incidens nyomozása során a szakértők felfedezték a tűz forrását: egy utas power bankját, amely állítólag műszaki problémák miatt túlmelegedett, és lángra lobbantotta a poggyászt. A tűz gyorsan elterjedt a repülőgép fedélzetén. Az Air Busan gépe csupán egyike annak a számos repülőnek, amely az utóbbi években hibás akkumulátorok miatt került kritikus helyzetbe.

A Reuters jelentése alapján az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala 2024-ben kéthetente három olyan esetet dokumentált világszerte, amikor lítium-ion akkumulátorok túlmelegedése miatt zűrzavar lépett fel egy repülőgépen, és néhány esetben baleset szélére sodorták a helyzetet. Összehasonlítva a 2018-as adatokkal, amikor ilyen incidensek még ritkábban, kevesebb mint heti egy alkalommal fordultak elő, világosan látható, hogy az elmúlt években drámai növekedés következett be. Ezt a jelenséget komolyan kell venni, még akkor is, ha csupán néhány elszigetelt esetet emelünk ki, hiszen egy több kilométer magasan fellépő tűz az utastérben elkerülhetetlenül súlyos légikatasztrófát okozhat.

A legtöbb légitársaság és a nemzetközi szabályozások már eddig is szigorúan tiltottnak tekintették a lítium-ion akkumulátorokat tartalmazó eszközök és külső akkumulátorok (mint például power bankok) feladott poggyászban való elhelyezését. Az ICAO (Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet) és az IATA (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség) irányelvei világosan megfogalmazzák, hogy ezeket az eszközöket kizárólag a kézipoggyászban szabad szállítani. Azonban még ez a szabályozás sem garantálja a teljes biztonságot, amit egy nemrégiben történt incidens is jól szemléltetett: egy reptéri csomagellenőrzés során váratlanul lángra kapott egy külső akkumulátor.

A beépített lítium-ion akkumulátorral ellátott eszközök, mint például laptopok, tabletek, okostelefonok, e-cigaretták és elektromos fogkefék, általában a kézipoggyászban ajánlottak. Amennyiben azonban a feladott bőröndbe helyeznénk őket, fontos, hogy kikapcsolt állapotban legyenek, és gondoskodjunk arról, hogy megfelelő csomagolás vagy tok védje őket a véletlen bekapcsolódástól.

A repülésbiztonság területén dolgozó szakértők és jogalkotók már régóta figyelemmel kísérik az akkumulátorokkal kapcsolatos kockázatokat, és ennek megfelelően folyamatosan szigorítják a vonatkozó szabályozásokat – főként a balesetek tanulságai alapján. Az utóbbi időszakban történt események következtében számos légitársaság módosította a lítium-ion akkumulátorok szállítására vonatkozó irányelveit, mivel ezek meghibásodása esetén rendkívüli hőmérsékletet és füstöt generálhatnak, és akár tüzet is okozhatnak.

A fent említett baleset következményeként nem meglepő, hogy az Air Busan elsőként módosította a szabályait: az utasoknak mostantól a hordozható akkumulátorokat a testük közelében, tehát a zsebeikben vagy kézitáskáikban kell tárolniuk, ahelyett, hogy a fej feletti csomagtartóba helyeznék őket, ahol a januári incidenst is okozó tűz kiindult.

Március 1-jétől újabb szigorítások léptek érvénybe, nem csupán a légitársaságok részéről, hanem Dél-Korea kormányának döntése nyomán is. Mostantól minden helyi légitársaság kötelezi az utasokat, hogy tartsák maguknál a hordozható akkumulátorokat és az e-cigarettákat. Ezeket az eszközöket tilos a csomagtartókba helyezni, valamint a repülő fedélzetén sem lehet őket tölteni.

A szabályok szigorításának hátterében már jelentős események álltak. Március 20-án egy Hong Kong Airlines járat kényszerleszállást hajtott végre, miután egy utas kézipoggyásza lángra kapott. A helyi polgári légügyi hatóság nem sokkal később bejelentette, hogy "rendkívüli aggodalmat keltő események" történtek a hordozható akkumulátorok használatával kapcsolatban. Ennek nyomán április 7-től kezdődően szigorú tilalmat vezettek be: az utasoknak tilos volt a hordozható akkumulátorokat használniuk vagy tölteniük a repülőgépen, és ezeket a csomagokat a fedélzeti tárolókban sem helyezhették el.

A hongkongi Cathay Pacific légitársaság bejelentette, hogy a tervezettnél korábban kezdi alkalmazni az új szabályokat. Ezzel gyökeresen megváltoztatta korábbi álláspontját, amelyben a végrehajtás nehézségei és a váratlan következmények miatt még nem kívánta módosítani irányelveit.

AirAsia, amely a maláj Capital A leányvállalata, április 1-jétől szigorúbb szabályokat vezet be a fedélzeti hordozható akkumulátorok használatával kapcsolatban. Az új irányelvek értelmében az akkumulátorok kizárólag az ülés alatti tárolóban vagy az ülészsebben helyezhetők el, míg a fej feletti csomagtartókban tilos tárolni őket.

Az Air Astana, Kazahsztán légitársasága, március 13-tól szigorúan megtiltotta a power bankok használatát és töltését a repülőgépek fedélzetén. Ugyanakkor lehetőséget biztosít arra, hogy az utasok ezeket az eszközöket a kézipoggyászban vagy a feladott csomagokban szállítsák.

Batik Air - A Lion Air csoporthoz tartozó indonéziai vállalat gépein március 14. óta tilos a hordozható akkumulátorok használata a fedélzeten. Az utasok legfeljebb két hordozható akkumulátort tarthatnak maguknál, de nem helyezhetik azokat a fej feletti csomagtartókba.

Kína - A kínai légügyi hatóság lépéselőnyben van a világ többi részével szemben: a Reuters jelentése szerint az ázsiai ország légitársaságai már 2014 óta szigorú szabályozást alkalmaznak, amely megtiltja az elektronikai eszközök power bankról történő töltését a repülőgépek fedélzetén.

Tajvan - A China Airlines és az EVA Air, a tajvani légitársaságok, március 1-től szigorúbb intézkedéseket vezettek be a hordozható akkumulátorok és tartalék lítium akkumulátorok használatával kapcsolatban, megtiltva azok használatát és töltését a repülőgépeiken. A China Airlines azt tanácsolja, hogy az utasok ne helyezzék el ezeket az eszközöket a fejük felett található csomagtartóban, míg az EVA Air kizárólag az ülésekbe integrált USB-töltők használatát engedélyezi.

A Malaysia Aviation Group, amely a Malaysia Airlines anyavállalata, április 1-jétől új szabályokat vezet be a hordozható akkumulátorok tárolására vonatkozóan. A jövőben ezeket az akkumulátorokat nem lehet elhelyezni a fej feletti csomagtartókban; helyette a kézipoggyászban, az ülés alatt vagy az ülészsebben kell tárolni őket. Fontos megjegyezni, hogy a mágneses vezeték nélküli akkumulátorok kizárólag külön tasakban szállíthatók, és a repülőgépen történő használatuk is tilos.

Singapore Airlines - A légitársaság és diszkont leányvállalata, a Scoot szintén április 1-től tiltja be az utasoknak a hordozható akkumulátorok használatát és töltését a fedélzeten.

A Thai Airways március 15-től kezdődően megtiltja a hordozható akkumulátorok és tartalék elemek használatát, valamint azok töltését a fedélzetén.

A VietJet, a vietnami diszkont légitársaság, március 24-én bejelentette, hogy az utasok nem vihetik magukkal a hordozható akkumulátorokat a repülőgépre. A szabály értelmében ezeket az eszközöket a kézipoggyászból ki kell venni, és olyan módon kell elhelyezni, hogy a személyzet bármikor könnyen hozzáférhessen és ellenőrizhesse őket.

Ahogyan azt észlelhetjük, a legtöbb ázsiai légitársaság rendkívül gyorsan, mindössze hetek alatt alkalmazkodott az új előírásokhoz. Ez egyértelműen jelzi, hogy globális szinten is hasonló változásokra számíthatunk a jövőben. Jelenleg az európai és amerikai légitársaságok leginkább a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) által megfogalmazott veszélyes árukra vonatkozó szabályokat követik. E szerint a hordozható akkumulátorokat kizárólag a kézipoggyászban szabad elhelyezni, a feladott bőröndökben való tárolásuk tilos.

Az IATA előírásai ezenkívül meghatározzák a szállítható akkumulátorok mennyiségét és teljesítményét is. Bár e szempontok alapján szintén ahány légitársaság, annyi szabály, jó tudni, hogy utasonként legfeljebb két darab, maximum 100-160 Wh-s és 20.000 mAh-s külső akkumulátort szoktak engedélyezni. Érdekesség, hogy a Virgin Australia például csak úgy engedi a fedélzetre ezeket az eszközöket, ha védve vannak rövidzárlat ellen. Kizárólag az eredeti dobozukban vagy olyan csomagolásban lehetnek az utasoknál, ami jól szigeteli az érintkezőket.

A mobiltelefonok, laptopok, drónok, okosórák, valamint az elektromos kerékpárok, rollerek és autók mindegyike lítium-ion akkumulátorokkal működik. Ezek az akkumulátorok azonban hajlamosak lehetnek túlmelegedni egy olyan jelenség következtében, amelyet "hőmegfutásnak" nevezünk. Ez a folyamat egy potenciálisan veszélyes láncreakciót indíthat el, amely akár tűzhez vagy robbanáshoz is vezethet.

A lítium-ion akkumulátorok, amelyeket gyakran külső tápegységekben is alkalmaznak, rendkívül reakcióképes és gyúlékony összetevőket hordoznak. Sonya Brown, az ausztrál Új-Dél-Walesi Egyetem repülőgép-tervezési szakterületének vezető oktatója figyelmeztetett: „A lítium akkumulátorok önálló gyújtóforrásként is működhetnek, vagy felerősíthetik egy más helyen keletkező lángok terjedését. A veszély kifejezetten fokozott, ha az akkumulátorok megsérültek, megduzzadtak, gyártási hibákat mutatnak, túltöltődtek vagy túlmelegedtek.”

Brown javasolja az utazóknak, hogy indulás előtt alaposan vizsgálják meg a külső akkumulátoraikat. Amennyiben duzzadt vagy sérült példányt észlelnek, semmiképpen se vigyék magukkal a repülőgépre. Az előírások szerint ilyenkor a legbölcsebb döntés, ha megszabadulnak tőle, ezzel is biztosítva, hogy otthonukat ne érje veszély.

Related posts