A tanárképzés szolgálatában álló elkötelezettségünk révén célunk, hogy a jövő pedagógusait felkészítsük a kihívásokra, amelyekkel a tantermekben szembesülnek. Hiszünk abban, hogy a tudás átadása nem csupán szakmai feladat, hanem egy olyan hivatás, amelybe

Hamarosan megkezdheti második ciklusát a Debreceni Egyetem Pedagógusképző Központjának élén Forisek Péter, aki újabb öt évre kapott megbízást Szilvássy Zoltán rektortól. A főigazgató kiemelte, hogy az osztatlan tanárképzés, különösen a természettudományos szakok iránti érdeklődés növelése, a rövid ciklusú tanárképzések stabilitásának megőrzése, valamint a közelgő országos tanártovábbképzések megszervezése lesznek a legfőbb prioritások az elkövetkező időszakban.
Forisek Péter a hirek.unideb.hu portálnak adott interjújában felidézte, hogy az első ciklus számos kihívással teli volt. A világjárvány következtében radikálisan át kellett formálni az oktatási rendszert, majd ezt követően megkezdődött a tanárképzés modernizációja, amelyben a Debreceni Egyetem kiemelkedő szerepet játszott.
2020-ban jelentős változásokat hajtottunk végre a munkafolyamatainkban, különös figyelmet fordítva a hallgatókkal való kapcsolattartásra, ami elsősorban az online platformokra helyeződött át. Ez a lépés nemcsak a hatékonyságot növelte, hanem a járványidőszak pozitív következményeként a feladataink többségét az e-learning rendszer keretein belül tudtuk lebonyolítani, így a hallgatók távolról is egyszerűen intézhetik ügyeiket. Az elmúlt időszak egyik fontos eredményeként 2024 szeptemberétől elindulhat egy új, osztatlan tanárképzés, amely a Debreceni Egyetem, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem és a Nyíregyházi Egyetem közös együttműködésében valósul meg egy pilot, bevezető időszak keretében. Folyamatosan dolgozunk a képzés tartalmi fejlesztésén, kiemelt figyelmet fordítva a diszciplináris tantárgyak oktatására, a nemzeti alaptanterv és a kerettantervek figyelembevételével. A tanárképzéses szakokat sikerült elkülönítenünk az alap- és mesterképzésektől, így a hallgatók többsége különböző órákon tanul, ami segíti a fókuszáltabb tudás megszerzését. A tudományos tartalomra továbbra is nagy hangsúlyt fektetünk, hiszen a hallgatók doktori képzésre is jelentkezhetnek. Az eddigi visszajelzések biztatóak: a hallgatók már az első évtől kezdve gyakorlati tudásra tehetnek szert - tette hozzá Forisek Péter.
Mint mondta, arra is kiemelt fókuszt helyeztek az elmúlt években, hogy folyamatosan fejlesszék a fiatalok tanári személyiségét, attitűdjét, a mai modern tanárképzés keretében ugyanis olyan tapasztalatokat szerezhetnek, melyek révén egyre több önálló tevékenységet végezhetnek és így fejlődhetnek. Forisek Péter kiemelte: idén tavasszal kapott felkérést a Debreceni Egyetem arra, hogy az új modell alapján alakítsák át a tanári szakképzettséget, vagy újabb tanári szakképzettséget nyújtó rövidciklusú képzéseket, és így indítsa el az egyetem ezek oktatását 2025 szeptemberében.
- A tanárképzés sokszereplős az egyetemen, jelen vannak a szakok, a pedagógiai-pszichológiai modult adó intézetek, az egyetemi gyakorlóiskolák és a partneriskolák. A Pedagógusképző Központ feladata, hogy koordinálja mindezt. Személy szerint az volt a célkitűzésem, hogy minél közelebb hozzam a tanárképzést a gyakorlóiskolákhoz, a közneveléshez és a szakképzéshez. Az elmúlt öt évben egy korábban már jól kialakított intézményi hálózatra alapozva jelentős együttműködési rendszert sikerült a képzés köré szervezni, így ma már mindenféle fenntartású iskola kapcsolódik az egyetemhez, nem csak a vármegyéből, hanem a szomszédos régiókból, folyamatosan tartjuk a kapcsolatot a tankerületekkel, fenntartókkal, centrumokkal, egyházi és magánfenntartású intézményekkel, így szeretnénk segíteni a hallgatókat abban, hogy megtalálják a saját profiljuknak legmegfelelőbb iskolatípust. A másik célkitűzés a tanárképzésben résztvevők számának növelése volt, mivel 2019 és 2023 között radikálisan csökkent a jelentkezők száma, ez mostanra viszont megfordult. Érezhető, hogy újra van presztízse a tanári pályának, kiszámítható, stabil életpályát jelent ez a hivatás - fogalmazott a főigazgató.
Hamarosan elérkezik egy új időszak, amely számos izgalmas lehetőséget tartogat. Forisek Péter hangsúlyozta, hogy a 2025/26-os tanévben kiemelt cél, hogy a közismereti tantárgyak mellett a Debreceni Egyetemen elérhető, országosan egyedülálló szakmai rövidciklusú képzések – mint például az agrármérnöktanár, közgazdásztanár, mérnöktanár, szociális ismeretek tanára és egészségügyi tanár – stabilan működjenek. Az elmúlt év tapasztalatai alapján minden adott ahhoz, hogy ez megvalósuljon, hiszen a jelentkezések száma jelentősen megnövekedett, háromszorosára emelkedett. Jelenleg körülbelül 400 hallgató vesz részt a különböző rövidciklusú képzésekben, ami megköveteli a megfelelő gyakorlóhelyek és a szükséges humán erőforrás biztosítását is. Forisek Péter kiemelte, hogy a szakmai tanárképzés különösen összetett feladat, amelyhez elengedhetetlen a partnerintézmények aktív részvétele és támogatása.
A tervek szerint 2026-tól az egyetem elindítja az osztatlan spanyoltanár képzést. A főigazgató hangsúlyozta, hogy a legfontosabb cél az, hogy a jelenlegi képzési programok színvonalát fenntartsák és emeljék, valamint hogy a természettudományos tanárszakokra való jelentkezők számát növeljék. Az elkövetkező években kiemelt feladat lesz a 2025 szeptemberétől kezdődő tanártovábbképzések megszervezése, ami minden magyarországi tanárképző intézményt érint. A Debreceni Egyetem Debrecenben és Szolnokon dolgozik majd az általános és középiskolai tanárok szakmai fejlődésén. Forisek Péter kiemelte, hogy a tanárok olyan innovatív szakmai képzésben részesülnek, amely hozzájárulhat a pedagóguspálya vonzerejének és hatékonyságának növeléséhez.
Sajtóközpont - BZ: Egyedi megközelítéssel és friss hírekkel várjuk látogatóinkat!