A bejövő, ismeretlen számról érkező telefonhívások körülbelül egyharmada csalásnak bizonyult.
Tavaly a bejövő ismeretlen telefonhívások mintegy 28%-a csalásnak vagy spamnek bizonyult. A globális statisztikai adatok szerint a fogyasztók 16%-a szenvedett anyagi veszteséget ezekből a támadásokból. Ezt a megállapítást az Eset vírusvédelmi megoldásokat gyártó cég romániai blogján megjelent szakcikk támasztja alá.
Az ilyen jellegű támadások következtében tapasztalt átlagos veszteségek éves szinten 527%-kal emelkedtek, elérve ezzel a 2.135 eurós összeget – áll a bejegyzésben, amelyet az Agerpres hírügynökség idéz.
"Valószínűleg találkozott már a "scam likely" vagy ehhez hasonló figyelmeztetéssel bizonyos bejövő hívások esetén. Ahogy a kifejezés is sugallja, ez azt jelenti, hogy a telefonos szolgáltatója gyanítja, hogy a vonal másik végén lévő személy (vagy robot) rosszindulatú szándékkal hívja. A telefonszolgáltatók különféle módszereket használnak annak meghatározására, hogy egy hívás valószínűleg csalás vagy spam. Ezek közé tartozik az ügyféljelentések és a hálózati elemzések - például egy olyan szám azonosítása, amely többször egymás után hív olyan embereket, akik szerepelnek a "Ne hívjon" listán. A legtöbb szolgáltató ezeket a gyanús számokat egy adatbázisba gyűjti össze ellenőrzés céljából. Az biztos, hogy érdemes figyelembe venni az ilyen figyelmeztetéseket" - figyelmeztet Phil Muncaster, az Eset szakértője és a cikk szerzője.
A szakértők hangsúlyozzák, hogy a hackerek számos különböző módszert alkalmazhatnak a felhasználók telefonszámának megszerzésére. Ezek közé tartozik például a nyilvános közösségi média profilok átböngészése, valamint harmadik fél adatainak kompromittálása, akivel a felhasználó megosztotta ezt az információt. Emellett adathalász e-mailek és adatbrókerek, vagyis olyan cégek, amelyek különféle fogyasztói adatokat gyűjtenek és értékesítenek, szintén forrásai lehetnek a telefonszámoknak. Továbbá a hackerek gyakran alkalmaznak automatikus szoftvereket is, amelyek véletlenszerű telefonszámokat generálnak, hogy hívásokat indítsanak.
A 2023-as statisztikák szerint a globális fogyasztók 16%-a tapasztalt pénzügyi veszteségeket telefonos csalások következtében. Ezen a téren a helyzet még súlyosabb volt néhány országban: Németországban 19%, míg Franciaországban 18% volt a csalás áldozatává vált fogyasztók aránya. Emellett az érintettek nem csupán pénzüket, hanem értékes időt is elveszítenek, mivel a felmérések alapján a fogyasztók hetente átlagosan kilenc percet (évente közel nyolc órát) pazarolnak zavaró telefonhívások kiszűrésére.
Muncaster kiemeli, hogy a legegyszerűbb és leghatékonyabb módja az ilyen csaló hívások elkerülésének, ha komolyan vesszük a szolgáltatónk által küldött figyelmeztetéseket. Ezt a megközelítést bármely ismeretlen szám hívásakor is alkalmazhatjuk. Végül is, ha egy hívás tényleg lényeges, a hívó fél valószínűleg hagy majd egy hangüzenetet, hogy elérjen minket.
Tavalyi előrejelzések alapján a csaló hívások következtében az áldozatokra nehezedő pénzügyi terhek 9%-kal nőttek az év folyamán, összesen 58 milliárd dollárt elérve globális szinten.